Universiteit van Amsterdam

Meer treinen op tijd door adviesmodel met actuele treinconflicten
Promotie Kwantitatieve economie

donderdag 27 mei, 14.00 uur
De punctualiteit van treinen kan verbeterd worden door treinconflicten met behulp van een wiskundig model op te lossen. Dit blijkt uit onderzoek van Assil Al-Ibrahim. In samenwerking met ProRail ontwikkelde hij een methode die conflicten detecteert en treindienstleiders een advies geeft over de beste conflictafhandeling. Het advies betreft de volgorde waarin treinen een conflictpunt dienen te passeren. Op dit moment maakt ProRail gebruik van zogeheten TAD-regels om conflicten op het spoor op te lossen. TAD staat voor TreinAfhandelingsDocument en bevat voorschriften voor treindienstleiders bevat. Zo'n voorschrift legt ook een treinvolgorde op, maar blijkt in de praktijk niet altijd even doeltreffend te zijn. De door Al-Ibrahim ontwikkelde methode gebruikt de actuele informatie die bij treindienstleiders beschikbaar is. Zo wordt de huidige positie van de treinen, hun geschatte snelheid en vermogen gebruikt om een goede conflictafhandelingsstrategie te bepalen. Ook wordt rekening geh ouden met de drukte op het spoor. Een trein op een druk spoor zal hierdoor minder snel een rood sein te zien krijgen. Dhr. A. Al-Ibrahim: Dynamic Delay Management at Railways - a Semi-Markovian Decision Approach. Promotor is dhr. prof. dr. ir. J. van der Wal.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.