Praktijkrelevant onderwijsonderzoek biedt antwoord op onderwijscrisis

25/05/2010 10:08

Open Universiteit

Op vrijdag 28 mei 2010 spreekt prof. dr. Rob Martens zijn oratie Zin in onderzoek uit en prof. dr. Luc Stevens zijn oratie Zin in onderwijs bij de Open Universiteit. Beide heren aanvaarden hiermee een leerstoel bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit; Rob Martens als hoogleraar-programmaleider onderzoek en Luc Stevens als hoogleraar Professionaliseren van werkplekleren van docenten. Voorafgaand aan de oraties wordt een symposium over praktijkgericht onderwijsonderzoek georganiseerd.

Praktijkrelevant onderzoek

Niemand twijfelt meer aan het belang van wetenschappelijke onderbouwing van onderwijs. Evidence wil men. Maar tegelijkertijd klagen velen over de gapende kloof tussen onderwijs en onderzoek. Hoe komt dat? En vooral: wat is eraan te doen?

Prof. dr. Rob Martens zal in zijn oratie 'Zin in onderzoek' uit de doeken doen hoe de docent centraal staat in het onderzoeksprogramma van het Ruud de Moor Centrum. Hij laat zien waarom er gekozen is voor een nadrukkelijk praktijkrelevante onderzoeksbenadering, die ook uitgaat van vragen uit het veld zelf. Betoogd wordt dat dit niet alleen een volwaardig wetenschappelijk alternatief is maar zelfs een antwoord kan vormen op wat sommigen 'de crisis in onderwijs en onderwijsonderzoek' noemen.

De leraar als zijn eigen instrument

Prof. Luc Stevens spreekt in zijn oratie 'Zin in onderwijs' over de leraar en zijn leerling als werkeenheid en wat van beiden wordt gevraagd om deze tot een succes te maken, in contrast met de algehele onderprestatie in onderwijsland. Dat succes is binnen handbereik bij een leraar die zichzelf begrijpt als zijn eigen en tevens meest effectieve instrument en zijn leerling begrijpt als actor, als iemand die verder wil en kan en die tevens zijn belangrijkste informatiebron is. Een succesvolle leraar is iemand die goed is in leerlingen en ook goed in zijn vak. Daar begint professionalisering: in de leraar-leerling interactie.

Over Rob Martens

Rob Martens (1964) heeft onderwijspsychologie gestudeerd, en heeft onder andere gewerkt bij departement Pedagogiek van de Universiteit Leiden. Op 1 januari 2007 is hij benoemd tot bijzonder hoogleraar multimediale educatie aan de Open Universiteit op een leerstoel die mogelijk werd gemaakt door Teleac. In 2008 werd Martens benoemd tot hoogleraar-programmaleider onderzoek en plaatsvervangend directeur van het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit.

Over Luc Stevens

Luc Stevens (1941) was vanaf 1981 hoogleraar orthopedagogiek te Utrecht met als opdracht schoolproblemen. Hij is het meest bekend om zijn (beleids)bijdragen aan de ontwikkeling van adaptief onderwijs en zijn onderzoek rond schoolethos en leraar-leerling interactie. Na zijn emeritaat richtte hij het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken op (NIVOZ), een denktank voor onderwijs. Recent werd in dit verband een community gestart (www.hetkind.org). Hij werd in april 2008 benoemd tot hoogleraar bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit met als opdracht professionalisering van leraren door werkplekleren.

Over het Ruud de Moor Centrum

Het Ruud de Moor Centrum is een kennis- en expertisecentrum van de Open Universiteit, en ondersteunt leraren bij (verdere) professionalisering. De missie van het centrum is om zowel praktisch als wetenschappelijk een bijdrage te leveren aan de (levenslange) professionalisering van leraren. Daarmee wordt de beroepsgroep beter gepositioneerd en de aantrekkelijkheid van het leraarschap vergroot. Dat leidt dus uiteindelijk tot beter onderwijs.

Het expertisecentrum richt zich vooral op de mogelijkheden van professionalisering/scholing in de eigen werkomgeving en stimuleert de verbinding tussen:


- de beroepspraktijk en de onderwijswetenschap


- ict en leren op de werkplek


- (lerende) leraren onderling


- de ontwikkeling van de leraar enerzijds en die van zijn team en de school anderzijds





http://www.ou.nl