28/05/2010 10:45

Stichting Dranken Nederland

"Goed voorbeeld doet volgen"

Onafhankelijk rapport bevestigt: zelfregulering bierreclame werkt

Den Haag, 28 mei 2010

Woensdag 26 mei presenteerde de Brewers of Europe, de Europese brancheorganisatie waar het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) lid van is, een door KPMG geverifieerd rapport over de resultaten van zelfregulering om verantwoorde bierreclame te waarborgen. Uit het rapport, getiteld Responsible beer advertising through self-regulation, blijkt dat in de EU veel vooruitgang is geboekt op dit gebied. De effectiviteit van zelfregulering wordt in toenemende mate erkend door de WHO, de Europese Unie en nationale beleidsmakers als een methode om verantwoorde communicatie te waarborgen.

In Nederland wordt al sinds 1979 gewerkt met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. De regels in deze Code zijn ook van toepassing op bierreclame. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) bewaakt deze code(1).

Jack Verhoek, directeur van het CBK: "In 2007 hebben de Europese brouwers een toezegging gedaan aan het European Alcohol & Health Forum van de Europese Unie, om verantwoorde reclame voor bier te waarborgen door middel van zelfregulering(2). In Nederland beschikten wij al over goede zelfregulering op dit gebied. Deze belofte leidt er echter toe dat de puntjes nog meer op de 'i' zijn gezet. Mede op verzoek van het CBK heeft STIVA daarom zowel in 2008 als 2009 de reclamecode aangepast."

Volgens het CBK hebben brouwers een maatschappelijke verantwoordelijkheid en een morele plicht om ervoor te zorgen dat de branche op verantwoorde wijze reclame maakt voor bier. Jack Verhoek: "We hebben te maken met veranderende behoeften, maatschappelijke en culturele verwachtingen, als ook met een veranderende medialandschap, waar online communicatie en sociale media in toenemende mate populair worden. Dit vraagt om een continue focus en het regelmatig tegen het licht houden van de reclamecode."

Voor meer informatie:

Centraal Brouwerij Kantoor (CBK), tel. 070 - 318 0 710, Jack Verhoek, 06 - 53226615, jverhoek@dranken.org of Eveline Graus, 06 - 55 763 146, egraus@dranken.org

CBK

Het Centraal Brouwerij Kantoor is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van acht in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V. Deze brouwerijen zijn samen goed voor 99,9% van de bierproductie in Nederland.

Het rapport "Responsible beer advertising through self-regulation" is beschikbaar op de website van de Brewers of Europe: http://www.brewersofeurope.org

(1) Zie www.reclamecode.nl

(2) Over zelfregulering van reclame

Zelfregulering van reclame is een methode die wordt gebruikt door de brouwerijsector om verantwoord communiceren te waarborgen. De brouwerijsector heeft zich gecommitteerd RTV en bioscoopcommercials vooraf te laten beoordelen door een onafhankelijk toetsingscollege. De Reclame Code Commissie (RCC) controleert aan de hand van klachten of de Code wel of niet is nageleefd. De code bevat o.m. regels die ervoor zorgen dat minderjarigen niet de doelgroep van de advertentie zijn. Denk in dit kader ook aan het voeren van het logo 'Geen 16? Geen druppel'. De belangrijkste voordelen van zelfregulering zijn dat het snel, flexibel, gratis, vrij toegankelijk, en onafhankelijk is. Zelfregulering van reclame is een voorbeeld waarbij de bestaande nationale wetgeving en de sector samenwerken om snel en efficiënt te reageren op culturele en maatschappelijke verwachtingen en veranderingen.





http://www.brewersofeurope.org