Politie Utrecht

Politie Utrecht bekroond met prijs

Utrecht, 28-05-2010

112 campagne Politie Utrecht bekroond met adverteerdersprijs Politie Utrecht en Lost Boys winnen SAN Accent
UTRECHT - Op 27 mei hebben Politie Utrecht en reclamebureau Lost Boys een SAN Accent Award ontvangen voor de 1-1-2 campagne over het bellen bij verdachte situaties rondom autokraak. Dit gebeurde tijdens de uitreiking van de SAN Accent Awards in Hilversum.

Campagne
Politie Utrecht voerde van november 2009 tot maart 2010 campagne om burgers op te roepen sneller 1-1-2 te bellen, ook bij verdachte situaties rondom autokraken. Met de publiekscampagne wilde Politie Utrecht de pakkans van autokrakers vergroten. Op www.herkendesignalen.nl konden bezoekers zelf hun intuïtie testen aan de hand van vier verdachte situaties.

Oordeel jury
De jury van de SAN Accent vond de campagne spannend, goed cross mediaal uitgevoerd en was onder de indruk van de inzet van nieuwe media in de campagne.
De SAN Accent is de enige communicatievakprijs van adverteerders voor adverteerders. De campagne won de prijs in de categorie Non-Profit/Overheid.

Achtergrond campagne
Autokraken vormen in de regio Utrecht een groot probleem. Er zijn circa 15.000 autokraken per jaar, die achteraf veel tijd en moeite kosten om op te lossen. Om daders van autokraken op te sporen is de politie sterk afhankelijk van snelle meldingen, zodat de politie direct ter plaatse kan zijn. Om deze reden wilde de Politie Utrecht de hulp van het publiek inroepen.
Uitgangspunt was dat burgers vaak intuïtief aanvoelen dat een situatie verdacht is, maar daar niet op reageren. Slechts een heel beperkt aantal mensen belt bij een misdrijf of verdachte situatie direct 1-1-2. De campagne moest burgers daarom helpen verdacht gedrag te herkennen aan de hand van vier concrete signalen die vooraf gaan aan een autokraak.