Politie Utrecht
Politie Utrecht bekroond met prijs
Utrecht, 28-05-2010
112 campagne Politie Utrecht bekroond met adverteerdersprijs
Politie Utrecht en Lost Boys winnen SAN Accent
UTRECHT - Op 27 mei hebben Politie Utrecht en reclamebureau Lost Boys
een SAN Accent Award ontvangen voor de 1-1-2 campagne over het bellen
bij verdachte situaties rondom autokraak. Dit gebeurde tijdens de
uitreiking van de SAN Accent Awards in Hilversum.
Campagne
Politie Utrecht voerde van november 2009 tot maart 2010 campagne om
burgers op te roepen sneller 1-1-2 te bellen, ook bij verdachte
situaties rondom autokraken. Met de publiekscampagne wilde Politie
Utrecht de pakkans van autokrakers vergroten. Op
www.herkendesignalen.nl konden bezoekers zelf hun intuïtie testen aan
de hand van vier verdachte situaties.
Oordeel jury
De jury van de SAN Accent vond de campagne spannend, goed cross mediaal
uitgevoerd en was onder de indruk van de inzet van nieuwe media in de
campagne.
De SAN Accent is de enige communicatievakprijs van adverteerders voor
adverteerders. De campagne won de prijs in de categorie
Non-Profit/Overheid.
Achtergrond campagne
Autokraken vormen in de regio Utrecht een groot probleem. Er zijn circa
15.000 autokraken per jaar, die achteraf veel tijd en moeite kosten om
op te lossen. Om daders van autokraken op te sporen is de politie sterk
afhankelijk van snelle meldingen, zodat de politie direct ter plaatse
kan zijn. Om deze reden wilde de Politie Utrecht de hulp van het
publiek inroepen.
Uitgangspunt was dat burgers vaak intuïtief aanvoelen dat een situatie
verdacht is, maar daar niet op reageren. Slechts een heel beperkt
aantal mensen belt bij een misdrijf of verdachte situatie direct 1-1-2.
De campagne moest burgers daarom helpen verdacht gedrag te herkennen
aan de hand van vier concrete signalen die vooraf gaan aan een
autokraak.