ProRail
Persbericht
28-05-2010
Jaarverslag 2009: Harde aanpak wangedrag en vandalisme op spoor
Wangedrag en vandalisme op en rond het spoor zorgen voor steeds meer
vertraging van het treinverkeer en steeds hogere kosten. Dit zei
president-directeur Bert Klerk van ProRail bij de presentatie van het
jaarverslag 2009 op 28 mei. 30% van de treinvertragingen in 2009 werd
veroorzaakt door spoorlopers, vandalisme, wangedrag en diefstal op en
rond het spoor, en dat is 4000 keer per jaar. De schade door
koperdiefstal kwam in 2009 uit op zoân tien miljoen euro. âDoor deze
hufterigheid komen de onbelemmerde treinenloop en de veiligheid steeds
meer in het gedingâ, aldus Bert Klerk Hij kondigde aan de daders van
diefstal en vandalisme juridisch te vervolgen voor alle schade.
Volgens Bert Klerk is afgelopen Koninginnedag, toen het treinverkeer
uren stil moest worden gelegd door spoorlopers, geen incident. âMensen
lijken zich niet te realiseren dat ze met hun leven spelen als ze
vanuit de trein op het spoor springen. Daar helpt geen enkel
veiligheidssysteem tegen, hoe innovatief ook.â
Bezuinigingen
Bert Klerk kijkt met bezorgdheid naar de bezuinigingen die een volgend
kabinet moet doorvoeren. âHet zou jammer zijn de in tien jaar
opgebouwde betere prestaties weer aan te tasten door te snijden in het
onderhoud. We moeten de komende jaren meer uit het bestaande spoor
halen en dan kan alleen met een robuust spoornet. We moeten namelijk
ook denken aan de capaciteit en de punctualiteit die nodig zijn als de
crisis weer voorbij is. Het spoor vereist langetermijndenken.âÂ
Â
Prestaties 2009
De afgelopen jaren is het spoor op vele gebieden verbeterd. De
beschikbaarheid van het spoor bleef boven de afgesproken norm, de
veiligheid en toegankelijkheid van stations nam toe, het aantal
treinkilometers blijft stijgen, de klanten zijn meer tevreden en het
werk is efficiënter uitgevoerd. âToch blijft succes kwetsbaarâ, zegt
Bert Klerk. Het winterweer heeft duidelijk gemaakt dat âgoed nooit goed
genoeg isâ en dat alertheid op verstoringen âin iedere vezel van de
ProRailmedewerkers aanwezig moet zijnâ
In het jaarverslag verder ook aandacht voor de groei in
bouwinvesteringen, activiteiten in het kader van duurzaamheid zoals de
succesvolle CO2-pretatieladder, het intensiever gebruik van het spoor
door slimmer plannen en de goede samenwerking met vervoerders.
Het jaarverslag is hier te lezen of downloaden.
Zie het origineel