Ministerraad
Veiligheid spoor duurzaam naar nog hoger niveau
Persbericht | 28-05-2010
De veiligheid op en rond het spoor is op een hoog niveau maar moet en
kan nog beter. Voor de drie thema's 'veilig vervoeren', 'veilig werken'
en veilig leven' zijn doelstellingen en gewenste resultaten
geformuleerd in de Derde Kadernota Railveiligheid van minister Eurlings
van Verkeer en Waterstaat. De ministerraad heeft ingestemd met
toezending van de nota aan de Tweede Kamer.
Uit de evaluatie van de Tweede Kadernota Railveiligheid blijkt dat het
spoor in Nederland al jaren een hoog veiligheidsniveau kent. Het
Nederlandse spoornet wordt in vergelijking met andere landen zeer
intensief benut maar is desondanks veiliger dan in veel andere landen.
Dit hoge veiligheidsniveau is, zo blijkt uit de evaluatie, mede te
danken aan de maatregelen die in de afgelopen jaren zijn genomen.
Het verder verhogen van de veiligheid blijft belangrijk, ook al omdat
wordt verwacht dat het gebruik van het spoor tot 2020 nog verder zal
toenemen. In de Derde Kadernota Railveiligheid staan doelstellingen en
maatregelen voor verschillende onderwerpen zoals de aanpak van de
'roodseinpassages', maatwerk voor overwegen, maatregelen om zelfmoord
op het spoor te verminderen, maatregelen om de risico's van het vervoer
van gevaarlijke stoffen verder te beperken en voor de beheersing van de
'security'-risico's. De looptijd van de nota is tot 2020. In 2015 zal
een tussentijdse evaluatie plaatsvinden.
De Derde Kadernota is tot stand gekomen in nauw overleg met betrokkenen
uit de spoorsector, maatschappelijke organisaties en decentrale
overheden. De uitvoering van de maatregelen uit de nota is in eerste
instantie een verantwoordelijkheid van de spoorsector zelf.