Gemeente Meppel
Drenthe zet Meppel economisch op slot
28-05-2010 -
De gemeente Meppel constateert op basis van de aangepaste Ontwerp
Omgevingsvisie Drenthe (OOD) dat Meppel geen of weinig ruimte krijgt
voor uitbreiding van haar bedrijven. De provincie heeft de
oorspronkelijke ontwerp Omgevingsvisie naar aanleiding van de reacties
vanuit Meppel slechts op enkele ondergeschikte punten aangepast. Meppel
vindt deze wijzigingen absoluut onvoldoende en vreest dat zij al binnen
enkele jaren haar bedrijven onvoldoende uitbreidingsmogelijkheden kan
bieden. Als gevolg daarvan zal ook haar arbeidsmarkt verschralen.
Vandaar dat gemeente Meppel een laatste verzoek doet om in het
Omgevingsbeleid ruimte te bieden aan de eigenstandige ontwikkeling van
de regionale economie en werkgelegenheid in Meppel.
Meppel op slot
De onrealistische houding op dit punt van de provincie wordt in Meppel
met grote verbazing ontvangen. Burgemeester Jan Westmaas: "Ik heb nog
steeds het idee dat men binnen het provinciehuis niet in de gaten heeft
wat de gevolgen zijn van de voorgenomen besluitvorming. Het kan toch
niet zo zijn dat Meppel met zijn eeuwenoude traditie van bedrijvigheid
op slot wordt gezet?"
Investeringen
Mede met behulp van de provincie wordt fors geïnvesteerd in een
versterking van de regio Meppel. Te noemen zijn de verbreding van de
A28, de aansluiting bij knooppunt Lankhorst (A28/A37), de keersluis in
het Meppelerdiep en de Hanzelijn. "Dan is het toch merkwaardig dat
Meppel niet langer ruimte kan bieden aan uitbreiding van bestaande
bedrijven en nieuwe bedrijvigheid?", zo vraagt de burgemeester zich af.
"Uitgerekend nu verkrijgt Meppel een nog betere propositie die zij wil
uitbuiten met eigen investeringen in nieuwe mensen en acquisitie van
bedrijven. Hoe kan ik ooit uitleggen dat een ondernemer zich voor de
uitbreiding van zijn bedrijf maar moet melden bij Hoogeveen, Coevorden
of Emmen?".
Drentse Zuidas
Jan Westmaas doelt daarbij op het onlangs ondertekende convenant over
de Drentse Zuidas. De A28 wordt daarin gezien als een waardevolle
ontsluiting richting Duitsland op basis waarvan Meppel en Hoogeveen in
economisch opzicht zouden moeten profiteren. "Onze primaire economische
regio is echter die van de driehoek Zwolle, Meppel en Steenwijkerland.
Voor Meppel is de sociaal-economische dynamiek binnen deze driehoek
relevant. Niettemin is Meppel ook aangeschoven bij het provinciale
initiatief van de Drentse Zuidas. Daarbij is immer aangegeven dat een
"regionale" verdeling op basis van segmentatie in dit gebied niet reëel
is. Ons bedrijfsleven maar ook ons college is van oordeel dat dit een
papieren werkelijkheid betreft. Zonder nuancering in de Omgevingsvisie
wordt samenwerking binnen de Drentse Zuidas voor Meppel minder
waardevol", aldus burgemeester Jan Westmaas. In dat geval zet de
provincie Drenthe Meppel feitelijk op slot in economisch opzicht.
Provinciale Staten hebben het laatste woord
Meppel heeft de afgelopen maanden alles gedaan wat in haar vermogen
ligt om met het provinciebestuur in gesprek te komen over investeringen
voor de toekomst. Daartoe is onder meer een "pleitnota" ontwikkeld met
een beschrijving van alle ambities: "Meppel - Stad van Verbinding".
"Indien de provincie als reactie hierop onze economische kernfunctie
gaat insnoeren, kan ik het niet meer volgen", aldus een verontruste
burgemeester. De Provinciale Staten hebben het laatste woord. Meppel
verwacht dat de Provinciale Staten hun verantwoordelijkheid nemen,
zodat Meppel in de toekomst ruimte wordt geboden voor verdere
economische ontwikkeling en groei.