PERSBERICHT 28 MEI 2010
Uniek consortium brengt gecombineerd rijden op aardgas en diesel in de
praktijk
Den Bosch - 28 mei 2010. Het eerste Dual Fuel project in Nederland, dat
in nauwe samenwerking met RDW is opgezet, is van start gegaan. Een
uniek consortium van publieke en private partijen, gaat in de praktijk
testen of het gecombineerd rijden op aardgas en diesel de verwachte
voordelen oplevert. In de komende maanden zullen twee verduurzaamde,
door diesel en aardgas aangedreven trucks de weg op gaan. Het project
is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie
Noord-Brabant.
Kostenverlaging, milieuvoordelen en behoud van prestaties
"Voor de transporteur is een aanzienlijke verlaging van de kostprijs
per kilometer mogelijk", aldus Rob Winkel, projectmanager van
consortiumleider Ecofys. "Bovendien zijn er belangrijke milieuvoordelen
zoals een reductie van de CO2 uitstoot met 35% bij het gebruik van
biogas of groen gas. Ook ten aanzien van schadelijke emissies zoals
PM10 en NOx zijn aanzienlijke verbeteringen te verwachten. Een
geoptimaliseerde oxidatiekatalysator kan het hogere aandeel onverbrande
koolwaterstoffen (HC) in het uitlaatgas reduceren. De genoemde
voordelen gaan overigens niet ten koste van de prestaties, want die
blijven bij toepassing van dit systeem gelijk aan die van conventionele
dieseltrucks."
Unieke combinatie brengt concept in praktijk
Het consortium bestaat uit een unieke combinatie van verschillende
partijen met één overeenkomst: de wil om duurzame
mobiliteitstoepassingen in de praktijk te brengen. Wil Versteijnen,
Algemeen Directeur van Gebr. Versteijnen Transport (GVT): "Versteijnen
heeft kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan, en wil
graag actief bijdragen aan de verduurzaming van de transportbranche.
Met dit `consortium van doeners' brengen we die verduurzaming weer een
stap dichterbij".
De resultaten van de praktijktest worden eind 2010 verwacht. Bij een
positieve uitkomst wordt de weg vrijgemaakt voor grootschalige
toepassing van gecombineerd rijden op aardgas en diesel in de
transportbranche.
Over het consortium
Subsidieverstrekker: Provincie Noord-Brabant
Consortiumleider: Ecofys
Projectpartner: Gemeente Tilburg
Transporteur: Gebr. Versteijnen Transport (GVT)
Leverancier trucks: BAS Volvo Groep
Leverancier Dual Fuel systeem: E-mission Low
Overzicht van brandstofverbruik en -kosten van Mono Fuel en Dual Fuel
toepassingen.
Zie het origineel
Noot voor redacties
Voor meer informatie /
Ecofys