Vrije Universiteit Amsterdam

iPlay-studie: evaluatie van blessurepreventieprogramma voor schoolkinderen


* Startdatum: 28-05-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Auditorium


* Titel: iPlay-study. Development and evaluation of a school-based physical activity-related injury prevention programme


* Spreker: D.C.M. Collard


* Promotor: prof.dr. W. van Mechelen


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Promotie

Kinderen die weinig fysiek actief zijn, hebben profijt van het iPlay-lesprogramma, een programma gericht om sport- en spelblessures op de basisschool te voorkomen. In deze weinig fysiek actieve groep bleek dat kinderen die het iPlay-programma hadden gevolgd minder blessures per 1,000 uur fysieke activiteit opliepen dan kinderen uit de controlegroep. Het iPlay-lesprogramma leidt ook tot significant betere kennis en houding ten aanzien van het voorkomen van blessures maar niet tot een verbetering van gedrag ten aanzien van het voorkomen van blessures. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Dorine Collard.

Sport- en spelactiviteiten bevorderen over het algemeen de gezondheid. Deze fysieke activiteiten kunnen echter ook leiden tot blessures. Collard beschrijft de ontwikkeling en evaluatie van een lesprogramma om blessures bij kinderen op de basisschool te voorkomen. Dit lesprogramma, genaamd iPlay - dat staat voor `Injury Prevention Lessons Affecting Youth'- is gericht op het voorkomen van sport- en spelblessures bij kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

Collard voerde de evaluatie van het iPlay-lesprogramma uit met behulp van een gerandomiseerde gecontroleerde studie bij 40 scholen. Haar studie geeft inzicht in het aantal, de ernst en de kosten van blessures bij kinderen ten gevolge van fysieke activiteit. Tevens evalueert Collard de effectiviteit van het lesprogramma op een objectieve manier. Door lesprogramma's op basisscholen te geven worden fysiek actieve- en weinig fysiek actieve kinderen bij het preventieprogramma betrokken.

Het iPlay-lesprogramma lijkt een succesvol programma voor het voorkomen van sport- en spelblessures bij kinderen op de basisschool, vooral voor kinderen die weinig fysiek actief zijn. Het bestaande programma kan wel aangepast en verbeterd worden om meer succesvol te zijn.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam