Gemeente Laarbeek


Weinig verkeersongevallen in Laarbeek

LAARBEEK In 2009 zijn er de minste ongevallen in Laarbeek gebeurd sinds 2000. Tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 4 mei zijn de ongevallencijfers bekendgemaakt over de periode 2000 tot en met 2009. Het totale aantal ongevallen in 2009 is ongeveer een derde van het aantal ongevallen in 2000.

Steeds minder ongevallen
In de tabel en de grafiek ziet u de ontwikkeling van het aantal ongevallen vanaf 2000.

Klik hier om de grafieken te bekijken in het artikel op de gemeentenieuwspagina van de Laarbeeker.

In de grafiek is duidelijk te zien dat we nu op het laagste aantal ongevallen zitten sinds 10 jaar. Dit geldt zowel voor het totaal aantal ongevallen als het aantal slachtofferongevallen.

Gevaarlijke locaties aangepakt
Op een aantal opvallende locaties gebeuren nog relatief veel ongevallen:


- kruising Herendijk Provinciale weg Dorpsstraat in Lieshout;
- kruising Hoofakker Provinciale weg in Lieshout;
- kruising Deense Hoek Hoofakker t Hof in Lieshout;
- kruising Gemertseweg Bosscheweg in Beek en Donk;
- kruising Kanaaldijk Klokkengieterstraat in Aarle-Rixtel;
- kruising Peeleindseweg Gemertseweg in Beek en Donk.

Van enkele van deze locaties wordt werk gemaakt, namelijk:


- Kruising Hoofakker Provinciale weg in Lieshout

Voor dit project is in 2008 een studie uitgevoerd naar mogelijke oplossingen. Op 14 januari 2010 heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de werkzaamheden. De planologische inpassing is opgenomen in het bestemmingsplan buitengebied. Als er geen zienswijzen worden ingediend, start de provincie met de aanbestedingsprocedure en kan het werk dit jaar nog worden uitgevoerd.


- Kruising Deense Hoek t Hof Hoofakker

De provincie heeft vorig jaar een studie laten uitvoeren naar de ongevallen die hier zijn gebeurd. Na een analyse van deze ongevallen is voorgesteld om een rotonde aan te leggen op deze locatie.


- Kruising Herendijk Provinciale weg Dorpsstraat in Lieshout

Vorig jaar is een verkeersstudie uitgevoerd voor deze kruising. Daarbij kwam de aanleg van een rotonde naar voren als beste oplossing. Ook hiervoor heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld. De uitvoering is gepland in 2011.

Daarnaast voert de gemeente tal van kleinere werkzaamheden uit om de veiligheid te verbeteren. Bijvoorbeeld het aanleggen van een tegelpad bij basisschool de Heindert in Aarle-Rixtel. In het kader van de bouwactiviteiten in plan Zonnetij tegenover de school is er overleg geweest tussen Woningstichting Laarbeek, de politie en de gemeente, om te kijken hoe de kinderen zo veilig mogelijk naar school kunnen. Toen is besloten om daar speciaal voor de kinderen een extra tegelpad aan te leggen Ook wordt er een opvanghekje geplaatst aan het einde van het tegelpad.

Klik hier om de foto te bekijken in het artikel op de gemeentenieuwspagina van de Laarbeeker.

Aanbevelingen voor de toekomst
In het rapport waarin de ongevallen bekend zijn gemaakt, worden een aantal aanbevelingen gedaan. Dit zijn:


- Doorgaan met het project Brabants Veiligheids Label (BVL) op scholen.
- Doorgaan met het verbeteren van de leefbaarheid door handhaving in de 30- en 60 km/uur-gebieden.

-Gelijktijdig met onderhoudswerkzaamheden aan de weg, de betreffende weg inrichten volgens de richtlijnen van het CROW, een kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.