PERSBERICHT
Snelle geld verliest aanhang
Amsterdam, 28 mei 2010 Door de crisis verandert de voorkeur van werknemers,
zakenpartners en investeerders. Traditionele bedrijven met een basic kernactiviteit winnen
terrein, terwijl snelle, ongrijpbare sectoren, zoals IT en finance, hun top of mind-positie
verliezen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.300 decision makers
naar de aantrekkingskracht en reputatie van Nederlandse organisaties.
Vijf jaar geleden hadden Logica (112e), Dell (114e), Atos Origin (145e), SAP (169e), Ordina (171e)
en Oracle (338e) allemaal een top 100-notering in dit onderzoek. Inmiddels is Capgemini (48e) het
enige automatiseringsbedrijf dat zich in deze klasse handhaaft. Het onderzoek toont een
maatschappelijke omslag; de interesse van stakeholders verschuift naar overheden, retailers en de
industrie. In 2005 kozen evenveel respondenten voor een IT-bedrijf als voor een ministerie of
retailorganisatie. Elk van deze sectoren kreeg zo'n vijf procent van alle stemmen in het onderzoek.
Anno 2010 is die aanhang voor overheden en retailers nagenoeg verdubbeld, terwijl nog maar één
op de vijftig respondenten voor een IT-bedrijf kiest.
Retail
Net voor de crisis leek de kans klein dat doorsnee retailorganisaties, zoals Jumbo (43e), Kruidvat
(65e), Blokker (69e), Intergamma (77e), Schuitema (89e), Lidl (90e) en Media Markt (99e), de top
100 op aantrekkingskracht ooit zouden bereiken, nu is dat een feit. En ook andere organisaties met
tastbare producten, zoals Coca-Cola (64e), ProRail (67e), TUI (78e), Dow (97e) en de olieconcerns
ExxonMobil (87e) en BP (98e) bereiken voor het eerst de top 100. "Het contrast met voorgaande
jaren is groot. Je ziet dat mensen niet langer geloven in de gouden bergen van de IT-sector en
banken," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. "Ze kiezen voor zekerheid. Wat
vroeger saai was, is nu sexy."
Banken
Het verlies van de financiële sector is nog groter dan van IT. Sinds de piek in 2008 verloren banken
en verzekeraars evenveel aantrekkingskracht als het totaal van de IT-sector op zijn hoogtepunt.
Ondanks deze terugval trekken de financials nog steeds de meeste stakeholders aan. Ook levert
deze sector met Rabobank net als in 2009 de winnaar van de top 500. De coöperatieve bank
verbetert zich opmerkelijk, waar ING (4e), ABN Amro (7e), SNS Reaal (13e), Van Lanschot (160e)
en Friesland Bank (493e) allemaal terrein prijsgeven. Het is opvallend dat in het vervolgonderzoek
naar de reputatie eveneens een bank wint: de groene Triodos Bank heeft de allerbeste reputatie.
Volgens Gerhardus past dit binnen de trend: "Het is geen toeval dat juist twee niet-beursgenoteerde
banken winnen. Zij hebben met hun organisatievorm van nature oog voor alle stakeholders en
passen dus in het Rijnlandse model, dat we als samenleving duidelijk weer omarmen."
Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany
500 editie 2010 die vandaag verschijnt.
PERSBERICHT
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere
uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie),
Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne
reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.