PERSBERICHT

Snelle geld verliest aanhang

Amsterdam, 28 mei 2010 ­ Door de crisis verandert de voorkeur van werknemers, zakenpartners en investeerders. Traditionele bedrijven met een basic kernactiviteit winnen terrein, terwijl snelle, ongrijpbare sectoren, zoals IT en finance, hun top of mind-positie verliezen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.300 decision makers naar de aantrekkingskracht en reputatie van Nederlandse organisaties.

Vijf jaar geleden hadden Logica (112e), Dell (114e), Atos Origin (145e), SAP (169e), Ordina (171e) en Oracle (338e) allemaal een top 100-notering in dit onderzoek. Inmiddels is Capgemini (48e) het enige automatiseringsbedrijf dat zich in deze klasse handhaaft. Het onderzoek toont een maatschappelijke omslag; de interesse van stakeholders verschuift naar overheden, retailers en de industrie. In 2005 kozen evenveel respondenten voor een IT-bedrijf als voor een ministerie of retailorganisatie. Elk van deze sectoren kreeg zo'n vijf procent van alle stemmen in het onderzoek. Anno 2010 is die aanhang voor overheden en retailers nagenoeg verdubbeld, terwijl nog maar één op de vijftig respondenten voor een IT-bedrijf kiest.

Retail
Net voor de crisis leek de kans klein dat doorsnee retailorganisaties, zoals Jumbo (43e), Kruidvat (65e), Blokker (69e), Intergamma (77e), Schuitema (89e), Lidl (90e) en Media Markt (99e), de top 100 op aantrekkingskracht ooit zouden bereiken, nu is dat een feit. En ook andere organisaties met tastbare producten, zoals Coca-Cola (64e), ProRail (67e), TUI (78e), Dow (97e) en de olieconcerns ExxonMobil (87e) en BP (98e) bereiken voor het eerst de top 100. "Het contrast met voorgaande jaren is groot. Je ziet dat mensen niet langer geloven in de gouden bergen van de IT-sector en banken," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. "Ze kiezen voor zekerheid. Wat vroeger saai was, is nu sexy."

Banken
Het verlies van de financiële sector is nog groter dan van IT. Sinds de piek in 2008 verloren banken en verzekeraars evenveel aantrekkingskracht als het totaal van de IT-sector op zijn hoogtepunt. Ondanks deze terugval trekken de financials nog steeds de meeste stakeholders aan. Ook levert deze sector met Rabobank ­ net als in 2009 ­ de winnaar van de top 500. De coöperatieve bank verbetert zich opmerkelijk, waar ING (4e), ABN Amro (7e), SNS Reaal (13e), Van Lanschot (160e) en Friesland Bank (493e) allemaal terrein prijsgeven. Het is opvallend dat in het vervolgonderzoek naar de reputatie eveneens een bank wint: de groene Triodos Bank heeft de allerbeste reputatie. Volgens Gerhardus past dit binnen de trend: "Het is geen toeval dat juist twee niet-beursgenoteerde banken winnen. Zij hebben met hun organisatievorm van nature oog voor alle stakeholders en passen dus in het Rijnlandse model, dat we als samenleving duidelijk weer omarmen."

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 500 editie 2010 die vandaag verschijnt.




PERSBERICHT

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.