Oosterlingen pleiten voor positievere start van de dag

28/05/2010 07:00

GoedeMorgen!

Veenendaal 28 mei 2010 - 's Ochtends vriendelijk groeten naar buren, collega's of vreemden op straat lijkt steeds minder vanzelfsprekend. Terwijl een dagelijkse "goedemorgen", "goeie'morn" of "gooie mörrege" kan leiden tot meer positiviteit, productiviteit, onderling vertrouwen en minder irritatie. Toch schiet de ochtendgroet er te vaak bij in, stelt 61 procent van de oosterlingen. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok / NetPanel. De uitkomsten zijn voor GoedeMorgen! van Campina aanleiding om 'de Nationale Goedemorgenindex' te introduceren als nationale positiviteitsmeter. Uit een eerste landelijke meting blijkt vandaag dat slechts de helft van de oosterlingen elkaar 's morgens groet. Dit is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dé aanleiding om mensen te stimuleren elkaar weer vaker goedemorgen te wensen.

Vaker groeten heeft grote gevolgen

We groeten elkaar dus minder, maar vinden dat we het wel vaker moeten doen. Sterker nog; bijna alle ondervraagde Oost-Nederlanders (85 procent) zijn ervan overtuigd dat 'elkaar vaker welgemeend een goedemorgen wensen' echt positief werkt.

Opvallend is het hoge percentage oosterlingen (71 procent) dat daadwerkelijk 'een positievere start van de dag' verwacht wanneer men elkaar vaker een oprechte goedemorgen wenst. In het westen van het land koppelt slechts 56 procent dit effect aan de ochtendgroet.

Enkele reacties: "De algemene vriendelijkheid zal hierdoor toenemen, ook kom je op deze manier sneller in contact met nog onbekende buurtgenoten", "de vuilnisman groeten betekent dat je zijn werk respecteert en hem als mens waardeert" en "je krijgt er zelf een positief gevoel van".

We zijn te druk en minder beleefd

Het uitslijten van de goedemorgenwens wijt men in het oosten van Nederland zowel aan minder beleefdheid (57 procent) als aan onze dagelijkse drukte (58 procent). Daarin verschilt het oosten significant van Zuid-Nederland. Daar is namelijk 72 procent van mening dat voornamelijk onze dagelijkse drukte de veroorzaker is van het uitblijven van de ochtendgroet. Terwijl in Noord-Nederland juist de overtuiging heerst, dat de afname ligt aan minder beleefdheid (68 procent). Zowel in het oosten als landelijk lijken factoren als 'wantrouwen' en 'groeiende angst voor vreemden' minder belangrijk. Slechts 1 op 3 duidt dit als oorzaak voor afname van goedemorgen wensen. Terwijl dit in het zuiden bijvoorbeeld 1 op 4 is. Aan ons ochtendhumeur kan de terugloop van het goedemorgen wensen ook niet liggen. Slechts 4 procent van het oosten zegt hier last van te hebben.

We bewaren een spontane goedemorgenwens nu vooral voor mensen dicht om ons heen, zoals familie, vrienden en collega's. Vreemden op straat groeten we het minst vaak (24 procent). Toch zou het overgrote deel van Oost-Nederland vaker spontaan willen groeten. In het oosten van het land zegt 53 procent vreemden vaker te willen groeten. Noorderlingen zien de noodzaak minder in om vreemden vaker te groeten (44 procent). Zij groeten liever het winkelpersoneel vaker, aldus 67 procent van de ondervraagde noorderlingen.

Oosterlingen minder attent dan noorderlingen

Voldoende reden voor GoedeMorgen! drinkontbijt van Campina om: "de Nationale Goedemorgenindex" te introduceren. De Goedemorgenindex maakt duidelijk hoeveel procent van Nederland elkaar groet in de ochtend.

Uit de eerste landelijke meting blijkt vandaag dat 51 procent van Nederland 's ochtends niet groet. Dit komt overeen met het percentage Oost-Nederlanders dat 's morgens niet (terug) groet (49 procent). Dorpelingen blijken twee keer zo attent als stedelingen. In grote steden groet slechts 1 op de 3 elkaar. "Op drukke plaatsen groeten mensen minder", blijkt uit een groot aantal reacties.

"Onder andere met de Nationale Goedemorgenindex hopen wij een aanleiding te geven om elkaar weer vaker goedemorgen te wensen", zo stelt Anita Peerdeman van FrieslandCampina Benelux. "Als we onszelf bewust zijn dat onze morgen daadwerkelijk positiever start met dit kleine vriendelijke gebaar, dan is het toch zonde het niet meer te doen? We zullen het dus niet bij één meting laten, aldus Peerdeman. "GoedeMorgen! heeft als merk de missie om iedereen een positieve start van de dag te bezorgen. Dus vele leuke initiatieven zullen volgen om onze nationale start van de dag zo positief mogelijk te maken."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.goedemorgendrinkontbijt.nl/

www.goedemorgendrinkontbijt.nl