Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Heerlen, 28 mei 2010
Geen juridische belemmeringen uitbreiding hoofdrailnet tot Aachen
Intercityverbinding naar Aachen mogelijk
Er zijn geen juridische belemmeringen voor het uitbreiden van het Nederlandse hoofdrailnet tot
over de grens. Dat heeft onderzoek in opdracht van de stadsregio Parkstad Limburg en de
Duitse vervoersautoriteit Aachener Verkehrsverbund (AVV) uitgewezen. Nadat de Tweede
Kamer eind 2009 besloot 20 miljoen bij te dragen aan de spoorverbetering op het traject
Heerlen en Herzogenrath, heeft zij in april ook alle voorstellen uit de initiatiefnota "De grenzen
voorbij" aangenomen. Met het onderzoek naar de juridische mogelijkheden, betekent dit alles
dat HSL-station Aachen vanaf 2015 waarschijnlijk deel uitmaakt van het Nederlandse
hoofdrailnet. En dat maakt de weg vrij voor een duurzame intercityverbinding Eindhoven-
Heerlen-Aachen.
De Tweede Kamer heeft de minister via een motie opgeroepen de HSL-stations net over de grens op
te nemen in de concessie van het hoofdrailnet vanaf 2015 (zie bijgevoegde kaart). De minister zal dit
oppakken. Om de minister daarbij te helpen hebben Parkstad Limburg en AVV laten onderzoeken of
er juridische belemmeringen hiervoor bestaan. Er is daarvoor gekeken naar nationale en Europese
regelgeving, met name de liberaliseringsrichtlijn voor personenvervoer. Uitkomst van het onderzoek is
dat er geen belemmeringen voortkomen uit deze regelgeving. Parkstad Limburg en AVV hebben
hierover minister Eurlings per brief geïnformeerd.
Nu de Tweede Kamer heeft besloten 20 miljoen bij te dragen aan de spoorverbetering op het traject
Heerlen-Herzogenrath (gedeeltelijke spoorverdubbeling en elektrificatie) en er ook geen juridische
belemmeringen bestaan voor de gewenste uitbreiding van het hoofdrailnet, zijn de voorwaarden
aanwezig om vanaf 2013 een duurzame intercity-verbinding Eindhoven-Heerlen-Aachen te realiseren.
Naast de steun voor deze intercity-verbinding heeft het Rijk een bijdrage van 9 miljoen toegezegd
aan de Avantislijn. De Avantislijn vormt een nieuwe verbinding tussen Heerlen, Kerkrade en Aachen
via het Science- en Businesspark Avantis. Met de Rijksbijdrage en bijdragen van de Provincie
Limburg, Heerlen en Kerkrade kan de Avantislijn aan Nederlandse zijde de komende jaren aangelegd
worden. Dit jaar wordt ook een besluit verwacht over de aanleg aan Duitse zijde. De Avantislijn en de
intercity maken deel uit van een breder pakket aan maatregelen om het grensoverschrijdend
openbaar vervoer te optimaliseren (zie www.knowlinx.eu).
Ingezonden persbericht