Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Heerlen, 28 mei 2010

Geen juridische belemmeringen uitbreiding hoofdrailnet tot Aachen Intercityverbinding naar Aachen mogelijk

Er zijn geen juridische belemmeringen voor het uitbreiden van het Nederlandse hoofdrailnet tot over de grens. Dat heeft onderzoek in opdracht van de stadsregio Parkstad Limburg en de Duitse vervoersautoriteit Aachener Verkehrsverbund (AVV) uitgewezen. Nadat de Tweede Kamer eind 2009 besloot 20 miljoen bij te dragen aan de spoorverbetering op het traject Heerlen en Herzogenrath, heeft zij in april ook alle voorstellen uit de initiatiefnota "De grenzen voorbij" aangenomen. Met het onderzoek naar de juridische mogelijkheden, betekent dit alles dat HSL-station Aachen vanaf 2015 waarschijnlijk deel uitmaakt van het Nederlandse hoofdrailnet. En dat maakt de weg vrij voor een duurzame intercityverbinding Eindhoven- Heerlen-Aachen.

De Tweede Kamer heeft de minister via een motie opgeroepen de HSL-stations net over de grens op te nemen in de concessie van het hoofdrailnet vanaf 2015 (zie bijgevoegde kaart). De minister zal dit oppakken. Om de minister daarbij te helpen hebben Parkstad Limburg en AVV laten onderzoeken of er juridische belemmeringen hiervoor bestaan. Er is daarvoor gekeken naar nationale en Europese regelgeving, met name de liberaliseringsrichtlijn voor personenvervoer. Uitkomst van het onderzoek is dat er geen belemmeringen voortkomen uit deze regelgeving. Parkstad Limburg en AVV hebben hierover minister Eurlings per brief geïnformeerd.

Nu de Tweede Kamer heeft besloten 20 miljoen bij te dragen aan de spoorverbetering op het traject Heerlen-Herzogenrath (gedeeltelijke spoorverdubbeling en ­elektrificatie) en er ook geen juridische belemmeringen bestaan voor de gewenste uitbreiding van het hoofdrailnet, zijn de voorwaarden aanwezig om vanaf 2013 een duurzame intercity-verbinding Eindhoven-Heerlen-Aachen te realiseren.

Naast de steun voor deze intercity-verbinding heeft het Rijk een bijdrage van 9 miljoen toegezegd aan de Avantislijn. De Avantislijn vormt een nieuwe verbinding tussen Heerlen, Kerkrade en Aachen via het Science- en Businesspark Avantis. Met de Rijksbijdrage en bijdragen van de Provincie Limburg, Heerlen en Kerkrade kan de Avantislijn aan Nederlandse zijde de komende jaren aangelegd worden. Dit jaar wordt ook een besluit verwacht over de aanleg aan Duitse zijde. De Avantislijn en de intercity maken deel uit van een breder pakket aan maatregelen om het grensoverschrijdend openbaar vervoer te optimaliseren (zie www.knowlinx.eu).




Ingezonden persbericht