Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Utrecht, 28 mei 2010

Onderwijsraad miskent peuterspeelzalen en kinderopvang 3-jarigen niet gebaat bij school

Bijna 600.000 peuters bezoeken dagelijks peuterspeelzalen en kinderopvang. Er wordt gewerkt aan een landelijk aanbod van Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) om achterstanden te voorkomen. Daarom treedt per 1 augustus 2010 de Wet OKE in werking. Gemeenten zijn dan verantwoordelijk voor een sluitend netwerk van VVE. Doelgroepkinderen moeten actief benaderd worden. VVE werkt en wordt al aangeboden op 2500 peuterspeelzalen en in 200 kinderopvangorganisaties. Overal in het land zijn en worden leidsters extra opgeleid. MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening staat dan ook negatief ten opzichte van het advies van de Onderwijsraad om alle 3-jarigen verplicht naar school te sturen. Kapitaalvernietiging en bovendien niet goed voor de kinderen zelf.

Kwaliteit en VVE
MOgroep W&MD is het niet eens met de veronderstelling dat de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen onvoldoende is: de afgelopen 15 jaar is veel geïnvesteerd in peuterspeelzalen en kinderopvang. Speciaal ontwikkelde voorschoolprogramma's als Piramide, Kaleidoscoop en methodes als Puk en Ko worden door geschoolde leidsters gebruikt om kinderen met achterstand bij te spijkeren. Op speelse wijze, de hele dag door. Deze programma's geven aantoonbaar effect op taal en gedragsontwikkeling. Dezelfde programma's worden gebruikt in het basisonderwijs. Daar tekent het effect en belang van de doorgaande leerlijn zich af. Kinderen kunnen als de Wet OKE in werking treedt op nog meer plaatsen vier dagdelen per week terecht in kinderopvang en peuterspeelzalen. Peuterspeelzalen betrekken bovendien ook de ouders, met gezinsgerichte programma's. Thema's worden meegenomen naar huis, ouders leren spelen met hun kind, en volgen zelf een taalcursus terwijl het kind op de peuterspeelzaal zit.

Geen poepluiers op school
Basisschoolpersoneel kun je niet zomaar voor een groep peuters zetten. Jonge kinderen hebben verzorging nodig. Onderwijskrachten zijn hier niet op toegerust. Peuterspeelzaal- en kinderopvangleidsters draaien hun hand niet om voor een poepluier. Jonge kinderen zijn gebaat bij ontwikkelingsgericht spelend leren. Ze leren vooral van elkaar. Peuterspeelzaalleidsters en de kinderopvang zijn daarin gespecialiseerd: ook in veel en sterke contacten met ouders, en gezinsgerichte programma's. Het is een vak, dat ook op opleidingen onderschat wordt. Onderzoek toont dat kleuters van 4 en 5 jaar nu vaak al beperkt en te cognitief benaderd worden.

Samenwerking en expertise
MOgroep W&MD werkt met partners als de brede school, peuterspeelzalen en kinderopvang samen. Nog betere samenwerking met consultatiebureaus en onderwijs kan vroegsignalering en ontwikkeling van doelgroepkinderen verder verbeteren. We zijn al een eind op weg. Het bereik is bijna 100%. Er zijn al 1200 brede scholen met peuterspeelzalen en kinderopvang. Stop het geld in goede programma's voor àlle peuters en verlaging van de ouderbijdragen. Dan bereik je alle kinderen: autochtoon en allochtoon, zowel van hoger opgeleide ouders als werkende en niet-werkende ouders. Dat bevordert integratie omdat kinderen van elkaar spelend leren. Investeer daarin. Maak gebruik van bewezen expertise.

Tabel Deelnamecijfers kinderdagverblijven en peuterspeelzalen
|Peuterspeelza|1.700  |4.000 |2.500 |230.00|60%    |
|len          |       |      |      |0     |       |
|(2-4 jaar)   |       |      |      |      |       |
Bronnen: Regioplan, Monitor capaciteit kinderopvang 2008-2011, 2009 en Sardes, Trends in en rondom het peuterspeelzaalwerk, 2009.

MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (W&MD) is de brancheorganisatie voor ondernemingen in W&MD. Peuterspeelzalen vallen daar ook onder.



Ingezonden persbericht