Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ONS HOU VAN SUID-AFRIKA - EEN LAND IN DRIE EXPOSITIES

28 mei t/m 22 augustus 2010
Museum Volkenkunde
Leiden

Zuid-Afrika is het thema van de zomertentoonstelling in Museum Volkenkunde te Leiden. Onder de titel 'Ons hou van Suid-Afrika' presenteert het museum van 28 mei tm 22 augustus drie facetten van dit land. Zomer 2010 staat in het teken van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Reden voor Volkenkunde om aandacht te besteden aan het andere Afrika. Het museum kwam vorig jaar in contact met een aantal bijzondere maar zeer uiteenlopende projecten. Wat ze gemeen hebben is de bijzondere band met land en volk van Zuid-Afrika.

ERNEST COLE
De eerste tentoonstelling is een absolute wereldprimeur: een selectie van de onlangs in Nederland teruggevonden originele foto's van Zuid-Afrika's eerste zwarte fotojournalist Ernest Cole. Hij is beroemd geworden met foto's die de ontluisterende realiteit van apartheid voor de zwarten in Zuid-Afrika in de vroege jaren zestig toont. Hij nam grote risico's om de foto's te maken en was genoodzaakt zijn land te ontvluchten. Hij ging naar Amerika om zijn beelden aan de rest van de wereld te kunnen tonen. Daar publiceerde hij het iconische boek 'House of Bondage' dat zeer bepalend is geweest voor de beeldvorming over apartheid in het Westen. In Zuid-Afrika werd zijn boek direct verboden. Cole ging werken voor het fotoagentschap Magnum. In Amerika werd hem echter duidelijk dat sociale segregatie zich niet uitsluitend tot Zuid-Afrika beperkte. Ernest Cole overleed in 1990 aan kanker.

Na zijn dood is zijn werk grotendeels uit het zicht verdwenen. Slechts een aantal prints zijn bewaard gebleven bij de Hasselbald Foundation in Zweden. De negatieven bleken onvindbaar. Het was dan ook zeer verassend toen de hier getoonde foto's onverwachts in Nederland opdoken. Deze unieke collectie werd teruggevonden in een lade van een kast bij een Nederlandse vriendin van Geoff Mphakati, een vriend van Cole, die de verzameling bij elkaar heeft gebracht. In ruil voor de restauratie van de collectie heeft Museum Volkenkunde eenmalige toestemming gekregen deze collectie te tonen. De bedoeling is dat de collectie na deze tentoonstelling naar Zuid-Afrika terugkeert. Het is belangrijk dat deze afdrukken behouden blijven voor toekomstige generaties en weer toegankelijk worden voor een zo groot mogelijk publiek. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het visuele erfgoed van Zuid-Afrika.

ANDREW PUTTER
En dan is er de installatie 'Secretly I will love you more' van kunstenaar Andrew Putter, een kunstwerk beloond met de Spier Prijs voor Hedendaagse Kunst. Het toont de historische figuur Maria Della Quellerie, de echtgenote van Jan van Riebeeck, in de stijl van de 17e eeuwse Hollandse meesters. De video-installatie verbeeldt Maria die een wiegeliedje zingt voor het Kwekwe dienstmeisje Krotoa, dat zij bij haar in huis had genomen. Zij ging zoveel van haar houden dat zij de taal van het meisje leerde spreken. De intimiteit van de moederdochter relatie, die uit het werk naar voren komt, lijkt de rassenscheiding en conflicten die Zuid-Afrika zo vaak typeren, te overstijgen. De installatie is een onderdeel van het project Hottentots Holland van Andrew Putter, een serie kunstwerken over het samenleven van zeventiende-eeuwse Hollandse kolonisten en autochtone Afrikanen bij Kaap de Goede Hoop. De eeuwenoude cultuur van de Kaapse 'Hottentotten', die zich 'Kwekwe' noemden, was binnen vijfti g jaar na de komst van de Hollanders in 1652 vrijwel vernietigd. Het project beoogt iets van beide culturen terug te winnen.

MONKEYBIZ & MAKOYA MAKARABA
Tenslotte geeft een verkoopexpositie een actuele blik op Zuid-Afrika. Hier is het kralenwerk van de non-profit organisatie Monkeybiz evenals de bewerkte bouwhelmen, makaraba's, gemaakt ter ere van het Wereldkampioenschap Voetbal te zien en te koop. De helmen zijn afkomstig van het kleine bedrijf Makoya Makaraba uit Kaapstad. Daar werken tientallen Zuid-Afrikanen uit de townships en Zimbabwaanse vluchtelingen samen aan dé hit van het komende WK. Makoya Makaraba helpt de mannen aan zinnig werk en een bescheiden inkomen. Zij hopen dat hun helmen de wereld zullen veroveren. Het mag niet zo zijn dat het WK alleen multinationale sponsors ten goede komt. De vrouwen uit de townships hebben andere methodes gevonden om hun omstandigheden te verbeteren. Monkeybiz organiseert de vervaardiging van prachtige kralenpoppen en kralenbeesten, voor de binnen- en buitenlandse markt. Het zijn kleurrijke, levenslustige en exuberante dierfiguren. Monkeybiz geeft thuiswerk aan zo'n 450 mensen, bijna allemaal alleenstaande vrouwen met kinderen, waarvan een groot aantal met HIV is geïnfecteerd. De organisatie voorziet ze van materiaal en advies, en brengt hun creaties aan de man. Een indringende reportage laat de makers van de kralenbeesten en bewerkte helmen aan het woord en toont de wereld van deze mannen en vrouwen, voor wie de levensomstandigheden dankzij deze projecten verbeteren. Museum Volkenkunde steunt dit maatschappelijk verantwoord ondernemerschap door de producten in het museum te verkopen.

ONS HOU VAN SUID-AFRIKA
Tentoonstelling in Museum Volkenkunde | 28 mei t/m 22 augustus 2010| Steenstraat 1 | T 071 5168 800 | info@volkenkunde.nl | www.volkenkunde.nl Volkenkunde is open op dinsdag t/m zondag 10.00-17.00 uur. Iedere woensdag is de museumentree GRATIS (inclusief tijdelijke tentoonstelling).