Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 28 mei 2010

Vredenburg presenteert Seizoensbrochure 2010-2011

Vredenburg is ook komend seizoen het muzikale hart van Utrecht en omgeving. De nieuwe Seizoensbrochure 2010-2011 bevat een overzicht van meer dan tweehonderd concerten, festivals, evenementen en een nieuwe aflevering van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours. Daarmee toont Vredenburg aan dat het ook in de periode tussen Muziekcentrum en Muziekpaleis een ideaal en spraakmakend podium is voor een klassiek concert, een popconcert, kindervertier of een onalledaags muziekfestijn.

De Seizoensbrochure is vandaag naar bijna dertigduizend muziekliefhebbers verstuurd. Dat betekent dat alle concerten van het komende seizoen vanaf vandaag in de losse verkoop zijn. Al eerder konden muziekliefhebbers intekenen op de abonnementsseries. Voor het komende seizoen zijn al ruim 8.000 abonnementen verkocht, wat meer is dan het totaal aantal verkochte abonnementen in het afgelopen seizoen. Het toont aan dat de bezoekersaantallen weer in de lift zitten, en dat Vredenburg zich met hernieuwd elan profileert, zowel op het gebied van programmering als op het gebied van ontvangst en dienstverlening.

Het aanbod is veelzijdig als altijd, met als toevoeging een grote verscheidenheid aan festivals, popconcerten en andere eenmalige evenementen. Hoogtepunten zijn onder andere het Internationaal Kamermuziek Festival van Janine Jansen, de negende editie van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours en het grensverleggende Cross-Linx. Bijzonder is ook de terugkeer van de Nacht van de Poëzie op 18 september, onder de vlag van Vredenburg maar tijdelijk ondergebracht in de Stadsschouwburg.

Een blijvend succesnummer in de klassieke programmering is de Vrijdag van Vredenburg, waarin de omroeporkesten, vaak aangevuld met het Groot Omroepkoor en wereldberoemde solisten, repertoire ten gehore brengen dat elders in het land zelden wordt uitgevoerd. Wereldsterren die in de loop van het jaar naar Vredenburg Leidsche Rijn en Vredenburg Leeuwenbergh komen, zijn onder anderen Anne Sofie von Otter, Menahem Pressler, Enrico Pace en Martin Fröst. Ook bijzonder is het concert van Lucas Jussen op 20 februari, als hij voor het eerst een groot Russisch pianoconcert van Rachmaninov speelt. Speciale vermelding verdienen ook orkesten en ensembles die tot de internationale top worden gerekend, waaronder het Budapest Festival Orchestra, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Cantus Cöln, Prazak Quartet en Anima Eterna.

Vredenburg blijft een podium voor vernieuwende muziek of muziek die in de loop van de geschiedenis ten onrechte is ondergesneeuwd. Een voorbeeld is het Mieczyslaw Weinberg weekend, met een selectie van Weinbergs aangrijpende strijkkwartetten, een 'spiegel van de twintigste eeuw'. Andere voorbeelden zijn een reeks concerten rondom de muziek van vrouwelijke Russische componisten, en diverse concerten met nieuw Nederlands repertoire, waaronder een concert op 12 december, als het ASKO/Schönberg Ensemble Suster Bertken uitvoert, een muziektheatraal werk van Rob Zuidam, gebaseerd op het leven van de Utrechtse middeleeuwse kluizenares Suster Bertken.

Vooruitlopend op de komst van het Muziekpaleis is Vredenburg ook op zoek naar ensembles, genres en artiesten die over grenzen heen kijken, stijlen vermengen of nieuwe elementen in traditionele uitvoeringspraktijken aanbrengen. Radio Kootwijk, de naam van een muziektheatraal laboratorium met jonge, gepassioneerde musici en theatermakers die alle bestaande conventies en uitvoeringspraktijken overboord hebben gezet, komt drie keer naar Utrecht Leeuwenbergh. Tijdens het festival Cross-Linx vervagen alle grenzen tussen muziekstijlen. Andere ensembles die vernieuwing hoog in het vaandel hebben staan, zijn het Amerikaans-Europese gezelschap Ostravská Banda en Insomnio, dat een grote naam heeft opgebouwd met zijn aanstekelijke passie voor toegankelijke eigentijdse muziek. Maar ook in oudere muziek is er ruimte voor verfrissende ideeën. Zo koppelt de Holland Baroque Society elk concert aan de individuele passie en zienswijze van zeer uiteenlopende coryfeeën uit de barokmuziek. Die aanpak i s zo uniek dat Vredenburg de Holland Baroque Society heeft geadopteerd als Ensemble-in-Residence, met als uitvalsbasis Vredenburg Leeuwenbergh.

Bijzonder voor het komende seizoen is dat Vredenburg er in een vroeg stadium in is geslaagd diverse popconcerten met grote namen te organiseren. Zo komen onder anderen Nick Cave en Grinderman, Jeff Back, Bob Geldof en Oleta Adams naar Utrecht. Van artiesten van eigen bodem staan concerten geprogrammeerd van onder anderen Guus Meeuwis, Waylon en Kane. Ellen ten Damme presenteert in november zes keer het theater-circusspektakel Cirque Stiletto.

Kortom, Vredenburg staat ook in het komende seizoen voor kwaliteit, levendigheid, spraakmakende concerten en evenementen, en passie voor muziek in al zijn uitingen. In de Seizoensbrochure 2010-2011 staat het volledige overzicht van alle concerten, handzaam ingedeeld in genres en per genre in chronologische volgorde. Het overzicht leert dat Bach, Beethoven en Rachmaninov nooit zullen ontbreken in de programmering, maar dat Vredenburg ook altijd actief op zoek is naar vernieuwende, onalledaagse of verrassende evenementen waarbij muziek een hoofdrol speelt. Precies wat je van een ambitieus en vernieuwend podium mag verwachten.

(einde persbericht)