Ingezonden persbericht



Cijfers bevestigen opmars affiliate marketing

In 2009 1,3 miljard euro omzet via affiliate marketing gegenereerd

Amsterdam, 28 mei 2010 - Gistermiddag werden op de Affiliatedag de cijfers van het onderzoek naar de omvang van de affiliate markt bekendgemaakt. De onderzoekscijfers tonen aan dat affiliate marketing een steeds belangrijker deel van online marketing vormt. Twintig procent van de online consumentenbestedingen in 2009 is tot stand gekomen via deze vorm van online marketing.

In 2009 stegen de online consumentenbestedingen wederom. Dit keer met een percentage van 17 procent, waardoor de consumentenbestedingen uitkomen op 6,4 miljard. Het gister gepresenteerde onderzoek bevestigt wat de branche al wist: samen met SEO (search engine optimalization) vormt affiliate marketing de toekomst voor online marketeers.

Van de affiliate netwerken verwacht 88 procent in 2010 een groei van het eigen bedrijf van 20 procent of meer. Voor de gehele affiliate markt in Nederland verwacht 55 procent van de netwerken een groei van 20 procent of meer. Men is dus positief gestemd over de ontwikkeling van het vakgebied. Er gelden hiervoor wel een aantal voorwaarden:


· Code of conduct: Opstellen van richtlijnen vanuit diverse brancheverenigingen (IAB, PAN (Platform Affiliate Netwerken), Thuiswinkel) en controle op naleving (blacklist).


· Herziening waarde attributie: Vergoeding naar toegevoegde waarde, het einde van LCC (Last Cookie Counts) is in zicht en kortingscodes nemen toe in belang.
· Anticiperen op regelgeving: Strenger beleid ten aanzien van bescherming privacy is zowel bedreiging als kans, ijveren in plaats van afwachten.

Het is voor het eerst dat er een onderzoek naar de cijfers van affiliate marketing plaatsvindt. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van het IAB. De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen door het voeren van diepte-interviews met affiliate netwerken, mediabureaus, affiliates en adverteerders. Daarnaast heeft er een online onderzoek plaatsgevonden naar de omzet en het aantal affiliates van de grootste affiliate netwerken in Nederland. M4N is een van die grote netwerken in Nederland. Thomas Joosten, directeur van M4N en voorzitter van het PAN: 'We hebben dit onderzoek in meerdere opzichten gesteund, het is wederom een stap in de professionalisering van de branche.'

Het onderzoek is te downloaden op: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2010/05/ affiliatemarketing-levert-1-3-miljard-op/ Presentatie-Blauw-Research-IAB-Affiliate-Dag-2010.pdf




Ingezonden persbericht