Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Thomas Demand Nationalgalerie in Rotterdam
Tentoonstelling
29 mei - 22 augustus 2010

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert een solotentoonstelling van de Duitse kunstenaar Thomas Demand. In de tentoonstelling met de titel Nationalgalerie heeft Demand werken bijeengebracht die refereren aan Duitsland. De presentatie wordt nu voor het eerst buiten de Duitse grenzen getoond. In Rotterdam zal de tentoonstelling vanwege de historische context ongetwijfeld anders worden ontvangen dan in Berlijn.

Nationalgalerie was de eerste grote solotentoonstelling van Thomas Demand (1964) in Berlijn. Demand heeft uit zijn oeuvre beelden gekozen die te maken hebben met Duitsland, het onderwerp van de tentoonstelling. Nationalgalerie viel samen met twee belangrijke Duitse vieringen, namelijk die van de oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland, 60 jaar geleden en de val van de muur, 20 jaar geleden. In Rotterdam valt de tentoonstelling samen met het einde van de Tweede Wereldoorlog, 65 jaar geleden en het bombardement op de stad, 70 jaar geleden.

Duitsland-beeld
De presentatie in Museum Boijmans Van Beuningen heeft als onderliggende vraag hoe een dergelijke specifiek op Duitsland toegesneden tentoonstelling in Nederland wordt opgepikt. De tentoonstelling riep in Berlijn veel vragen op over Duitsland, over de Duitse geschiedenis, de Duitse identiteit en de omgang met identiteit. Demand maakt de bezoeker bewust van de subjectieve relatie die mensen hebben met een afbeelding en met identiteit in het algemeen. De tentoonstelling in Rotterdam is meer dan een aangepaste versie van de show in Berlijn. De bijzondere vormgeving van de tentoonstelling, in Mies van der Rohe's Neue National Galerie in Berlijn, is vertaald naar de tentoonstellingsruimte van Museum Boijmans Van Beuningen. Nationalgalerie zal in Rotterdam vragen oproepen over het beeld dat Nederlanders hebben van Duitsland en indirect over de verschillende manieren waarop de twee landen omgaan met de recente geschiedenis.

Geschiedenispalet
Demand toont in Rotterdam ongeveer 25 werken die refereren aan sociaal-maatschappelijke en historische gebeurtenissen. Hij start zijn werkproces steeds met een bekend beeld uit de media dat hem intrigeert. Dit zijn vaak mediabeelden die in Duitsland bekend zijn, zoals onder meer 'Haltestelle', het in Duitsland veelbesproken bushokje waar het populaire muziekbandje Tokio Hotel samenkwam. Van de situaties op de foto maakt Demand manshoge kartonnen modellen die hij vervolgens fotografeert met een professionele camera. Door de manier waarop hij de gedetailleerde maquettes fotografeert, krijgen zijn werken architectonische kwaliteit. Het monumentale wordt in de foto naar voren gehaald en het beeld wordt ontdaan van onbenulligheden en ruis in de omgeving. Tezamen vormen de werken een geschakeerd palet van een bepalende periode in de jonge Duitse geschiedenis.

Thomas Demand exposeerde over de gehele wereld, met recente tentoonstellingen in Londen en New York en tevens op de biënnale van Venetië.



Ingezonden persbericht