Ingezonden persbericht


Persbericht

Dag in de Branding en TAG slaan handen ineen voor het experiment, de kunst van het geluid en een labyrint vol onverwachte locaties en ontmoetingen

Dag in de Branding, het Haagse festival voor nieuwe muziek, werkt in de zestiende editie samen met TAG, hét platform voor eigentijdse audiovisuele kunst in Den Haag. Het programma van zaterdag 29 mei biedt een Griekse avant-gardistische opera van Iannis Xenakis en een focus op het werk van de pionierende geluidskunstenaar Alvin Lucier (USA). Sinds 2006 verrast Dag in de Branding vier maal per jaar met eendaagse ontdekkingsreizen in de wereld van de nieuwe muziek. Dit keer vinden er locatieprojecten plaats in het Atrium van het Ministerie van Financiën, in de diverse ruimtes van Korzo5HOOG en op de buitenlocatie het Hemels Gewelf van land-art kunstenaar James Turrell in Kijkduin. Programma en locaties creëren een uitnodigend labyrint waarin het publiek zich kan verliezen om uiteindelijk na een onvergetelijke dag het juiste pad weer te vinden.

Oorlogsgeweld en eerwraak uit het oude Griekenland in prachtige moderne architectuur // De dag opent in het Atrium van het geheel gerenoveerde gebouw van het Ministerie van Financiën. Normaal is deze locatie niet toegankelijk voor bezoekers, maar zaterdag 29 mei is ze het toneel van de opera Oresteia van de Griekse componist Iannis Xenakis. Dag in de Branding presenteert deze opera in samenwerking met Dario Fo, ondernemers in de kunst. Dario Fo verbindt kunst met de samenleving middels gemeenschaps-kunstprojecten. De opera Oresteia leent zich hier uitstekend voor. Professionals en amateurs realiseren samen de productie, geven invulling aan de inhoud en ontplooien hun talent. Xenakis baseerde deze avant-gardistische opera op drie Griekse tragedies uit de klassieke oudheid. Dit gratis toegankelijke openingsconcert biedt een geweldige kans om een opera te zien die zelden wordt opgevoerd in Nederland én het gerenoveerde Ministerie van binnen te ontdekken. // www.dariofo.nl/Dario_Fo/Home/index.php

Focus op Alvin Lucier, dé pionier van de Amerikaanse experimentele muziek! // Na de Oresteia van Dario Fo presenteert Dag in de Branding (op 29 mei aanstaande) de wereld van Alvin Lucier, pionier van de Amerikaanse experimentele muziek. Lucier is vooral bekend om de manier waarop hij akoestische verschijnselen gebruikt in zijn werk. In zijn composities onderzoekt Lucier de veelsoortige eigenschappen van geluid, zoals de resonantie van theepotten en andere buitengewone voorwerpen, alsook de resonanties binnen gesloten ruimtes en die in de atmosfeer. De locatie waar de uitvoering plaatsvindt, speelt dan ook vaak een belangrijke rol in het werk van Lucier. De 79-jarige Amerikaanse componist komt speciaal voor de 16de editie van Dag in de Branding naar Den Haag. In de zalen van het sfeervolle Korzo5HOOG voert Lucier een aantal van zijn werken uit, waaronder het baanbrekende Music for Solo Performer uit 1965. In dit historische stuk worden hersengolven zodanig versterkt dat er (automatisch) slagwerkinstrumenten mee bespeeld kunnen worden. Op de buitenlocatie Het Hemels Gewelf van James Turrell in Kijkduin sluit Lucier om tien uur de dag af met een nieuwe versie van Sferics, waarin natuurlijke radiofrequenties uit de ionosfeer via koptelefoons voor het publiek hoorbaar worden gemaakt. Dit concert is gratis toegankelijk. // www.dagindebranding.nl


* Youtube / Interview ft. Alvin Lucier:
www.youtube.com/watch?v=AKTPo7a_55w&feature=related


* NME / Music for Solo Performer:
www.nme.com/video/id/3uuYNKVQNMU/search/AlvinLucier

Het programma rond Alvin Lucier is een samenwerkingsproject van de Johan Wagenaar Stichting, TAG, Korzo5HOOG en het Koninklijk Conservatorium. Met medewerking van Slagwerk Den Haag, STROOM en studenten van KC Sonologie en Art|Science.

----------
Zaterdag 29 mei 2010
G16 / DAG IN DE BRANDING en TAG presenteren:
Alvin Lucier / Iannis Xenakis

Diverse locaties Den Haag / Aanvang: 15.00 / toegang ¤ 20 (passe-partout) / ¤ 10 (studenten KC) // Voor meer informatie en kaartverkoop: zie www.dagindebranding.nl

----------



Ingezonden persbericht