Ingezonden persbericht


Persbericht
CNV Vakmensen

29 mei 2010, Utrecht
------

CNV Vakmensen mist samenwerking met àlle OV-spelers

'Alternatief OV-plan verdient
nog beter alternatief'

'Het alternatief OV-plan dat de vervoersondernemingen binnen de Federatie Mobiliteit Nederland vanochtend presenteerden verdient een nog beter alternatief. Dat van de samenwerking met àlle betrokken ondernemingen in het openbaar vervoer. Het nu gepresenteerde plan leidt vermoedelijk slechts tot een enorme stammenstrijd met louter verliezers. En dat terwijl winst voor reizigers juist het oogmerk is.' Zo reageert bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen op het alternatief OV-plan dat de FMN deze ochtend presenteerde.

Het samenwerken van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia is op zich grote winst naar de mening van Wyb Kusters. 'Deze ondernemingen willen het openbaar vervoer substantieel verbeteren. En dat ze daarvoor met dit plan de discussie openen vind ik positief. Maar wat deze bedrijven nu beogen is vooral een soort van koek snoepen uit de grote taart die openbaar vervoer in Nederland heet. Ze willen het liefst het vervoer van GVB, HTM en RET én alle stoptreinen in Nederland onder eigen vlag uitvoeren. En daarmee concurrenten win(d)st uit de zeilen nemen. En dat onder de noemer dat zij het vervoer van bus en trein in steden en regio's beter op elkaar kunnen afstemmen. Dat laatste is echter maar ten dele waar.'

Kusters doelt daarmee op de successen in het verleden van regionale multimodale (bus/tram/trein) vervoersbedrijven waarbij het reizigersaantal aanzienlijk groeide. Dit door betere aansluiting van vervoerslijnen en -tijden. 'Maar die aansluitingen werken slechts regionaal. Bij de grenzen van vervoersconcessies zul je toch ook de aansluiting moeten zoeken met de vervoerslijnen en -momenten van de uitvoerder in de naastgelegen vervoersregio. En in plaats van het opdoeken van stadsvervoerders als HTM, GVB en RET en de stoptreindiensten van NS - waarbij een grote stammenstrijd met veel onrust onder werknemers niet zijn uit te sluiten - kun je veel beter kiezen voor samenwerking met die bedrijven. Gooi de boeken open én de reistabellen. En zorg samen voor een efficiënter werkend openbaar vervoer. Dat is beter dan, wat ik nu maar even noem, commercieel OV-koekhappen.'

Volgens Kusters is het wel degelijk positief dat de ondernemingen nu voor samenwerking kiezen. 'De erkenning om vraaggericht vervoersaanbod, in plaats van door overheid bepaalde bestekken als uitgangspunt te nemen, betekent tevens een erkenning van de reiziger en de expertise van de medewerkers in het OV. Geld weg gooien, door met haast lege bussen ongeveer dezelfde route te rijden als de concurrent, is echt niet meer van deze tijd. Het gaan voor een goede 'busvulling' verdient zonder meer hulde. Maar gebruik daarvoor de kennis die nu in huis is bij de bestaande bedrijven en bundel dat alles. En gok er niet op dat de rijksoverheid de NS-kernnetwerkconcessie in handen zal geven van vooral in het buitenland gevestigde OV-ondernemingen. Ga met NS samenwerken in plaats van er marktaandeel van af te snoepen. Met een hoog-frequente treininzet is er veel mogelijk. Als je dat doet voorkom je grote problemen met cao-wisselingen van medewerkers en het morrelen aan arbeidsvoorwaarden. Dat levert namelijk vooral trammelant op en dat kan niet het oogmerk zijn van een alternatief OV-plan. Het gaat om de win/win, voor reiziger, overheid én vervoersondernemingen. Dat is met multimodale concessies het beste mogelijk, dat is inderdaad al eerder gebleken.'


Ingezonden persbericht