Abvakabo FNV: "Geen marktwerking ov in grote steden" 29/05/2010 15:17

ABVAKABO FNV

Branchevereniging Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) pleit zaterdag 29 mei in haar "Alternatief OV Plan" voor de aanbesteding van het ov in de grote steden. De FMN stelt dat op die manier veel geld bezuinigd kan worden. Abvakabo FNV zet daar grote vraagtekens bij. "Uitbreiding van de marktwerking gaat vooral ten koste van de kwaliteit", meent bestuurder Eric Vermeulen.

Abvakabo FNV vindt het onacceptabel als bezuinigd wordt op de kwaliteit en veiligheid van het ov. Vermeulen: "En dat is precies wat er gebeurd als het ov in de grote steden wordt aanbesteed. Dan draait het om de laagste prijs en moet er bezuinigd worden op van alles. Terwijl we nu kwalitatief goed openbaar vervoer hebben, omdat de vervoerders in de grote steden jaarlijks vele miljoenen investeren in personeel, materieel en veiligheid. Laten we dat koesteren."

De FMN gaat met het alternatieve ov-plan bovendien volledig voorbij aan het unanieme SER-advies over marktwerking. Hierin staat dat vooral gekeken moet worden naar wat het beste is voor het publieke belang en de maatschappelijke welvaart. Marktwerking is geen doel op zich, maar een middel. Dat besef is ook in de Tweede Kamer doorgedrongen waar de motie Roefs is aangenomen die regelt dat de drie grote steden niet verplicht zijn om het ov op de openbare markt aan te besteden. Vermeulen: "De streekvervoerders kunnen hun pijlen dus beter richten op samenwerking met de vervoerders in de grote steden, want daar valt nog wel winst te behalen. En wie weet: misschien leren de streekvervoerders nog iets over de complexiteit van het ov in de steden."