Ingezonden persbericht


17 mei 2010

PERSBERICHT

Giuseppe Penone Nelle Mani - In de handen

29 mei tm 29 september 2010

Elke zomer wijdt museum De Pont een tentoonstelling aan de tekeningen van een kunstenaar uit de collectie. Dit jaar staat het werk van de bekende Italiaanse kunstenaar Giuseppe Penone centraal.

()
Penone beperkt zich in zijn tekenwerk niet tot gebruikelijke materialen, maar werkt ook op vilt, leer en marmer. Soms zetten zijn tekeningen zich vanuit een begin op papier voort op de wand van de zaal, dan weer ontstaat het beeld niet door middel van houtskool of potlood, maar door dicht op elkaar aangebrachte acaciadoornen. Museum De Pont biedt nu, voor het eerst in Nederland, een samenhangend overzicht van Penone's tekeningen.

De tentoonstelling, waaraan ook een flink aantal grote sculpturen is toegevoegd, bestrijkt een periode van veertig jaar.

Giuseppe Penone (Garessio,1947) was de jongste vertegenwoordiger van een groep Italiaanse kunstenaars die aan het einde van de jaren zestig onder de noemer arte povera bijeen werd gebracht. Een van de kenmerken van hun kunst was het gebruik van alledaagse materialen. Penone is de enige van dit gezelschap, waartoe ook Mario Merz en Jannis Kounellis worden gerekend, in wiens werk de natuur het belangrijkste motief is.

()
zijn befaamde Alberi (bomen), waarvan hij er sinds 1969 enkele tientallen heeft gemaakt, bevrijdt Penone de jonge boom uit de balk die later van hem is gezaagd. De sculptuur ontleent zijn vorm aan de wisselwerking tussen de fysieke ingreep van de kunstenaar en het natuurlijke groeiproces. In andere sculpturen en tekeningen richt Penone zich op de huid. Daarin tekent het groeiproces zich letterlijk af; in de nerven van een blad, in de jaarringen van de boomstam, in de structuur van minerale gesteenten en de aders van marmer. Penone volgt hun spoor en maakt de verwantschap zichtbaar tussen bomen, planten, mineralen ­ tussen mens en natuur. De in blootgelegde aders in het marmer roepen het beeld op van pezen en spieren. Het patroon van de mineralen in de reeks Pelle di grafitte herinnert aan de tekening van de menselijke huid of de lijnen van de hand. In andere tekeningen verbindt Penone de vorm en structuur van een blad met de hersenen en de schedel van de mens.

Penone bewandelt ook de omgekeerde weg. In een aantal tekeningen met de titel L'Impronta del disegno (De afdruk van de tekening) vormt de vingerafdruk van de kunstenaar ­ tekken van identiteit de kern van een steeds verder uitdijend lijnenspel dat doet denken aan de jaarringen van een boom. In de serie Spine d'acacia (Doornen van de acacia) is de sterk uitvergrote afdruk van het voorhoofd, de mond, de ogen of een hand weergegeven in duizenden acaciadoornen. Van dichtbij zoekt het oog zich een weg in de warreling van puntige doornen, die zijn bevestigd op een ondergrond van zijde. Op een afstand verliezen de doornen hun stekeligheid en verenigen zich tot de wenkbrauwen en de rimpels in een voorhoofd, de contouren van het oog, de groefjes in de lippen en de lijnen in een hand.

()
In Geometria nelle mani vormt de actie van grijpen en omvatten het vertrekpunt. In deze uit 2005 daterende serie sculpturen omvat de hand van de kunstenaar een homp klei terwijl hij tussen duim en wijsvinger een geometrische vorm als een ovaal, driehoek of trapezium geklemd houdt. De afdruk van de hand verschilt per vorm. In hierop gebaseerde, sterk uitvergrote sculpturen wordt de ruimte tussen de hand en de geometrische objecten tastbaar en heeft de greep van de hand een monumentale dimensie gekregen. De afdruk van de vingers geven de in brons uitgevoerde sculpturen de contouren van een knoestige stronk, waarin de geometrische vormen in roestvrij staal zijn toegevoegd en schitteren als wezensvreemde elementen. Penone's beeldtaal heeft een suggestieve kracht, die voortkomt uit de tastzin of erdoor wordt opgewekt: de werkelijkheid laat zich kennen door de aanraking.

De kunstenaar is in de week van 24 tm 29 mei enkele dagen in Tilburg en beschikbaar voor interviews. Indien u daar belangstelling voor heeft verzoeken wij u contact met ons op te nemen en te vragen naar Hendrik Driessen, directeur van het museum en samensteller van de tentoonstelling.

Persfoto's kunt u downloaden van onze beeldbank. Gebruikersnaam: Penone, wachtwoord: pers