René Bergmans (AB InBev) nieuwe partner in UBACHS/full contact


Ex-Adidas managers geloven in de kracht van een sterk merkverhaal

NIJMEGEN, 20100529 -- René Bergmans gaat het merkstrategisch adviesbureau UBACHS/full contact versterken. Bergmans, bekroond marketeer achter merken als Jupiler en Dommelsch, wordt associate partner van voormalig Adidas coryfee Paul Ubachs die het bureau in 2004 oprichtte. UBACHS/full contact is gespecialiseerd in het ontwikkelen van centrale merkverhalen voor A-merken als Amstel en Bilderberg Groep.

Merkadviseur René Bergmans: `In mijn 25-jarige ervaring met A-merken heb ik ontdekt dat het in marketing eigenlijk maar om één ding gaat: durf je meest relevante verhaal bloot te leggen en draag dat zo spannend mogelijk uit bij een heel bewust gekozen, afgebakende doelgroep. Alles draait om focus: pas als je een scherp verhaal hebt, kun je gaan denken aan de middelen om dat verhaal zo spannend mogelijk te vertellen. Te vaak zijn marketeers te haastig met de keuze en inzet van middelen. Terwijl het juiste verhaal het werkelijke fundament is. Zowel in mijn tijd bij Adidas als bij ABInBev hebben we succes gehad door juist daarop te focussen.'

Niche
Bergmans zegt die focus te herkennen bij UBACHS/full contact. `Paul Ubachs is in de loop van de jaren een echte specialist geworden in juist het definiëren van zo'n krachtig verhaal. Ik ken persoonlijk geen ander bureau dat zich zo op die niche toelegt. Het is daarom niet zo gek dat Paul na zijn jaren bij Adidas en LEGO nu ook door merken als Heineken wordt ingezet. Ik ben dan ook erg verheugd dat Paul me vroeg om te helpen dit niche-bureau verder op de kaart te zetten.'

Merk laden
Bureau-eigenaar Paul Ubachs: `Met René halen we een zeer ervaren én creatieve vakman binnen, die zijn sporen verdiend heeft in dit vak. Zijn werk voor Jupiler laat zien dat hij ontzettend goed een merk kan laden, vanuit een centraal verhaal, met slimme middelen. Met hem erbij kunnen we onze ambities versneld waarmaken: nog meer grote merken helpen om vanuit een sterk merkverhaal echt in contact te komen met hun belangrijkste publiek.'


Patrick Kluivert
Bergmans en Ubachs boekten samen eerder al opvallend succes . Eind jaren '90 waren ze als collega's eindverantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van het herboren Adidas in de Benelux. Ubachs: `Dat waren spannende jaren, waarin we head-to-head de strijd aan moesten met Nike. Kluivert werd onze grootste troef. Juist in die periode is wat mij betreft de basis gelegd voor het specifieke werk dat René en ik nu doen voor onze opdrachtgevers.'

The Brand Check
UBACHS/full contact werkt met opdrachtgevers aan het ontwikkelen en scherp houden van hun merkverhaal, om van hieruit zo spannend en intensief mogelijk te communiceren met hun meest relevante publiek. Daarbij hanteert het bureau een aantal zelf ontwikkelde denkstructuren, gebaseerd op jarenlange ervaring binnen grote merken. Zoals The Brand Check - een interactieve sessie als startpunt voor verscherpte positionering.

UBACHS/full contact heeft intussen werk verricht voor merken als Heineken, Amstel, Lipton,TNT Post, PricewaterhouseCoopers en kaasgigant BEL (o.a. La Vache qui rit, Boursin en Leerdammer). Daarnaast heeft het bureau een speciale unit voor opdrachtgevers in het publieke domein en ontwikkelt en activeert het eigen merkconcepten zoals het leefbaarheidsproject `De BeestenBende', gericht op kids.

Korte achtergrond Paul Ubachs en René Bergmans
Voordat Paul zijn eigen bureau begon was hij VP Global Brand Relations bij LEGO Worldwide, in Londen. Hij startte zijn carrière bij pr-bureau Hill & Knowlton, waarna hij meerdere internationale functies bekleedde bij Adidas. Zo was hij voor de Duitse sportgigant projectleider van zowel de Sydney Olympics 2000 als de World Cup Korea/Japan 2002

René begon zijn loopbaan bij reclamebureaus en vervulde de afgelopen negen jaren, na zijn overstap vanuit Adidas Benelux, diverse marketing- en sponsoring managementfuncties bij AB InBev. Hij was verantwoordelijk voor de `mond-tot-mond' marktintroductie van Jupiler in Nederland, de sponsoring van de Jupiler League en betaald voetbalclubs, Dommelsch Live38 én het concept Dommelsch & Muziek, winnaar van de SponsorRing voor beste sponsoringcase van 2008.

Check: www.ubachsfullcontact.nl.





ingezonden persbericht