Gepubliceerd op 28 mei 2010
Berichtgeving over campagne onder de loep in CPC-mediatracker
Center for Politics and Communication analyseert twaalf landelijke dagbladen
Gepubliceerd op 28 mei 2010
Het Center for Politics and Communication (CPC) van de Universiteit van
Amsterdam (UvA) analyseert al enige tijd de berichtgeving over de
verkiezingscampagne in twaalf landelijke dagbladen. De resultaten van
deze mediatracker worden voorafgaande aan de Tweede Kamerverkiezingen
van 9 juni aantal keer per week gepresenteerd op de CPC-website. In het
onderzoek kijken de wetenschappers onder andere naar welke onderwerpen
in de campagne centraal staan, hoe kranten verschillen in hun
berichtgeving en hoe partijen zich in de berichtgeving tot elkaar
verhouden.
Het CPC houdt daarnaast op maandag 31 mei een discussiebijeenkomst over
de rol van traditionele en nieuwe media in de campagne. In het eerste
uur spreken diverse onderzoekers die aan het centrum verbonden zijn en
op dit moment onderzoek doen naar de verkiezingscampagne. Dit zijn drs.
Tom Bakker (over nieuwe media), dr. Rens Vliegenthart (over
traditionele media) en prof. dr. Claes de Vreese en dr. Philip van
Praag (over mediagebruik en stemkeuze). Daarna is er een discussie
tussen de sprekers en het publiek.
Voor meer informatie over de mediatracker en aanmelding voor de
discussiebijeenkomst op 31 mei zie onderstaande verwijzingen.
Verwijzingen
CPC Mediatracker
CPC discussiebijeenkomst
Bron: UvA Persvoorlichting
Universiteit van Amsterdam