Route 50Plus onderzoekt kijkgedrag vijftigplusser

31/05/2010 10:12

Route 50Plus

50-plusser kijkt met veel plezier naar nieuws, actualiteiten en consumentenprogramma's

Feitelijke informatie wint het ruim van soaps en roddelprogramma's

Hilversum, 31 mei 2010

Van de gemiddeld 20 uur per week die een vijftigplusser aan televisie kijken besteedt, kijkt men het liefst naar nieuws- en actualiteitenprogramma's, consumentenprogramma's, praatprogramma's en quizzen. Het gaat de 50-plusser met name om het vergaren van feitelijke informatie. Ze hebben dan ook weinig met soaps en roddelprogramma's. Er wordt tevens veel gekeken naar 'emo-televisie' (Boer zoekt vrouw, Memories) maar de 50-plusser waardeert deze programma vele malen lager dan de informerende programma's.

Het kijkgedrag van vijftigplussers wordt beïnvloed door veranderingen in hun leven. Zo gaat men meer televisie kijken bij verslechtering van de gezondheid en pensionering en krijgt men meer interesse voor praatprogramma's en documentaires na het overlijden van de partner. Reisprogramma's worden vooral gewaardeerd door 50-plussers die met pensioen gaan of (opnieuw) trouwen.

Dat 50-plussers graag iets willen weten of leren van televisie, komt ook tot uitdrukking in hun voorkeuren voor presentatoren. Zo krijgen Koos Postema, Clairy Polak en Rick Nieman hoge waarderingscijfers, terwijl Gordon, Patty Brard en Ali B heel laag scoren. De meeste waardering heeft men echter voor Yvon Jaspers, de vijftigplusser vindt haar heel prettig en warm.

Televisie is niet alleen een passieve bezigheid, het is bij de helft van de ondervraagden ook aanleiding om op het internet naar meer informatie te gaan zoeken. Ook koopt bijna 18 % een product naar aanleiding van een televisieprogramma en ruim 17 % wil nieuwe dingen gaan leren na een programma.

In het algemeen kan er worden gesteld dat vijftigplussers het fijn vinden om televisie te kijken en dat slechts een zeer kleine groep het als tijdsverspilling beoordeeld. Televisie brengt structuur in de dag en men kijkt dan ook op vaste tijden. Wel is men kritisch over het huidige aanbod, het idee bestaat dat het aanbod vroeger beter was.

Over Route 50Plus

Route 50Plus is een landelijk kenniscentrum gericht op het verzamelen, verspreiden en ontwikkelen van kennis over 50-plussers. In plaats van het achterhaalde 'geranium denken' gebaseerd op stereotypen en vooroordelen wil Route 50Plus een realistisch beeld geven van plussers gebaseerd op onderzoek en feiten. Route 50Plus doet onder andere iedere maand een online enquete onder een internetpanel van 50-plussers naar een specifiek thema dat belangrijk is in het leven van de 50-plusser.





www.route50plus.nl