Medewerkers in detailhandel zeer tevreden over collega's en werksfeer

31/05/2010 11:30

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

De medewerkers in de detailhandel zijn zeer tevreden over hun collega's en de werksfeer in het bedrijf. Dat blijkt uit een TNS NIPO-onderzoek in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Driekwart van de medewerkers geeft aan de werksfeer als goed of zeer goed te beoordelen. Het contact met collega's en klanten is een van de belangrijkste argumenten voor het werken in de detailhandel.

Zowel medewerkers uit de detailhandel als potentiële herintreders (nog niet werkzaam maar overwegen wel te gaan werken) of zij-instromers (werkzaam in een andere sector dan de detailhandel) is gevraagd welke branches aanspreken om in te werken. Dat leidt tot de volgende top tien:


1. Supermarkten


2. Drogisterijen


3. Dierenspeciaalzaken


4. Speelgoedzaken


5. Brood- en banketzaken


6. Snoep en chocolaterie-zaken


7. Huishoudelijke artikelenzaken


8. Warenhuizen


9. Modezaken


10. Bloemenwinkels

Herintreders geven met name de voorkeur aan de speelgoedzaken als mogelijke werkgever. De zij-instromers kiezen met name voor drogisterijen. Bij de medewerkers die nu al in de detailhandel werken scoorden ook de woonzaken goed.

In de detailhandel kan het!

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel start tijdens de Week van de Detailhandel (van 31 mei tot en met 4 juni) met een campagne die de carrièremogelijkheden van de detailhandel over het voetlicht brengt.

De detailhandel, met 80.000 bedrijven en 110.000 winkels de grootste commerciële bedrijfstak, biedt volop kansen op een baan. Toch trekt de detailhandel relatief minder werkzoekenden, terwijl de werkgelegenheid in de sector groot is. Joyce Rosenthal, beleidsadviseur arbeidsmarkt bij het HBD: "Veel mensen weten niet wat de detailhandel allemaal te bieden heeft. We laten met deze campagne zien dat werken in de detailhandel veel meer inhoudt dan een kassa bedienen of verkopen. Het werk is erg gevarieerd en er zijn volop opleidings- en doorgroeimogelijkheden, op ieder niveau.

Dat brengen we met de nieuwe campagne 'In de detailhandel kan het' onder de aandacht. In eerste instantie met name bij herintreders en werkzoekenden, later dit jaar ook bij jongeren."

Indewinkelwerken.nl

De website www.indewinkelwerken.nl speelt een centrale rol in de campagne met testimonials en informatie over verschillende branches, functies en opleidingen. Bezoekers kunnen op de site bovendien een test doen om te zien of een baan in de detailhandel iets voor hen is.

Week van de Detailhandel 31 mei - 4 juni

De nieuwe arbeidsmarktcampagne gaat van start tijdens de Week van de Detailhandel. De Week van de Detailhandel is een gezamenlijk initiatief van het UWV WERKbedrijf en het HBD. Tijdens deze week kunnen geïnteresseerden op diverse locaties van het UWV WERKbedrijf en bij de Servicepunten Detailhandel van het HBD hun carrièremogelijkheden ontdekken en op een laagdrempelige manier kennis maken met werken in de winkel. Er zijn verschillende workshops, vacaturewandelroutes en nog veel meer. Een compleet overzicht van de activiteiten is te vinden op www.weekvandedetailhandel.nl en www.werk.nl.

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) maakt zich sterk voor een gezonde detailhandel waarin het goed ondernemen en werken is. Alle winkeliers in Nederland zijn aangesloten bij het HBD. In het Hoofdbedrijfschap Detailhandel werken samen: MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond





http://www.indewinkelwerken.nl

http://www.hbd.nl