Risicosignalering onderdeel van kwaliteitskader verantwoorde zorg

31/05/2010 13:51

ActiZ

Vernieuwde set indicatoren nauwkeuriger

Het signaleren van risico's bij cliënten is structureel onderdeel geworden van het kwaliteitskader verantwoorde zorg. Het kader besteedde tot nu toe vooral aandacht aan de kwaliteit van de geboden zorg in de sector voor verpleging, verzorging en zorg thuis. Met ingang van dit jaar is het preventief handelen van zorgorganisaties toegevoegd aan het kwaliteitskader. Verder werden de vragenlijsten verkort waarmee cliënten hun ervaringen met de zorg aangeven. Met deze stappen is het kader verder verbeterd als instrument om kwaliteit van zorg te meten en verbeteringen in de zorg te stimuleren.

In april 2010 is een nieuwe versie van het kwaliteitskader Verantwoorde zorg VV? verschenen. Naast kwaliteitsnormen zijn hierin ook de indicatoren beschreven waarmee de normen gemeten worden. Na een grootschalige evaluatie in 2009 is het kwaliteitskader aangepast en verbeterd. De indicatoren sluiten beter aan bij de verantwoordelijkheid van de zorgorganisaties en de betrouwbaarheid is verhoogd.

Risicosignalering

Nieuw is de risicosignalering van zorgproblemen. Belangrijk onderdeel van de zorg is het monitoren van de situatie en vroegtijdig signaleren van eventuele zorgproblemen bij de cliënt. Vervolgens dient adequate opvolging te worden georganiseerd. De zorgorganisatie kan bij signalen van bijvoorbeeld een depressie het gesprek aangaan met de cliënt, adviseren om met de huisarts hierover te praten, zelf maatregelen nemen of wijzen op andere mogelijkheden. De risicosignalering levert een belangrijke bijdrage aan meer veiligheid in de zorg. In het kader staat verwoord wat veilige zorg is.

Kwaliteit van leven

In het nieuwe kader is ook beschreven wat onder kwaliteit van leven verstaan wordt. Cliënten willen zoveel mogelijk hun leven voortzetten. Dingen doen die voor hen belangrijk zijn op een manier die zij gewend zijn. In het kwaliteitskader staat wat dat betekent voor de levensdomeinen lichamelijk welbevinden en gezondheid, woon- en leefsituatie, participatie en mentaal welbevinden. Ook is beschreven hoe zorgverleners en zorgorganisaties daar een bijdrage aan kunnen leveren.

Transparant

Inmiddels staan vrijwel alle zorgorganisaties aangesloten bij ActiZ en BTN met hun kwaliteitsgegevens op www.kiesBeter.nl. De zorgorganisaties streven naar optimale kwaliteit voor hun cliënten en zijn daarover graag transparant. Naast transparantie is het verbeteren van de zorg een belangrijk streven. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de zorgorganisaties én betrokken cliëntenraden aangeeft dat verbeteringen zijn ingezet naar aanleiding van de metingen. Een score waar de branche trots op is.

Stuurgroep Verantwoorde zorg

Sinds 2007 gelden er kwaliteitsnormen voor de zorg in verpleeg-, verzorgingshuizen en zorg thuis (VVT). Doel van de normen is dat zij bijdragen aan veiligheid en kwaliteit van leven van cliënten. Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg VVT is ontwikkeld door brancheorganisaties ActiZ en BTN, beroepsverenigingen V?, Verenso en Sting, cliëntenorganisatie LOC, de Inspectie IGZ, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie van VWS. Deze partijen werken samen in de Stuurgroep Verantwoorde zorg VV?, ondersteund door het programma Zichtbare Zorg.





http://www.kiesbeter.nl