MKB dreigt slag om werknemers te verliezen

31/05/2010 14:32

JansenJager, Communicatietrajecten

Het MKB heeft steeds meer moeite personeel te werven. Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 bedrijven. "Advertenties blijken vaak te duur en niet effectief. Online wervingsmogelijkheden blijken onvoldoende bekend en daardoor te tijdrovend en kostbaar, met name voor het midden- en kleinbedrijf." Dat stelt Adrie Bos, mede-oprichter van RecCen, een starter die de markt wil veroveren met een nieuwe formule. "Eigenlijk is het huidige concept van werving en selectie achterhaald door de veel te hoge tarieven."

"Het MKB vist vaak in dezelfde vijver als de grotere bedrijven. Men werft in verhouding redelijk veel via advertenties in printmedia", weet Adrie Bos uit onderzoek. "De reden is vaak de vertrouwdheid. Kandidaten zoeken echter steeds meer via vacaturebanken en social media. De grote bedrijven pakken die trend op, al dan niet via hun werving- en selectiebureaus. Het blijkt echter dat schrikbarend weinig bedrijven uit het MKB (nog geen 25%) actief gebruik maken van online media. Ze hebben weinig ervaring en expertise op dit gebied en vinden de tarieven van bureaus veel te hoog. Bedrijven schreeuwen om lagere tarieven. Tweederde van de bedrijven tot 25 werknemers en 40% van de bedrijven tot 250 medewerkers zegt de werving en selectie zelf te doen, vanwege de hoge prijs en slechte kwaliteit van bureaus."

Achterhaald

RecCen, is de afkorting van Recruitment Center en is opgericht door Marco Prins en Adrie Bos. Samen met hun vier werknemers hebben zij ruim 50 jaar branche-ervaring in huis. RecCen begon eind 2009, als reactie op de crisis. "Het aantal vacatures nam drastisch af, het budget om kandidaten te vinden ook", aldus Bos. "Wij werven en selecteren voor vaste tarieven via meer dan 100 online vacaturebanken kandidaten, voor een fractie van de gangbare bureautarieven. Het huidige prijsmodel in de branche is ten dode opgeschreven. De sleutel tot kostenbesparing voor bedrijven vonden wij in het opknippen van het werving- en selectietraject, het efficiënter benutten van de vele kanalen waar kandidaten te vinden zijn en natuurlijk onze zoekexpertise."

Iets nieuws uitgevonden

RecCen verzorgt de werving en selectie tot aan de sollicitatiegesprekken. "Die gesprekken moet de opdrachtgever toch zelf doen; hij weet het beste of de klik er is. Als je wilt besparen, doe dat dan daar", aldus Bos. "De winst moet je halen uit het breder zoeken en slimmer selecteren. Wij kunnen 3.000.000 kandidaten bereiken, plaatsen online advertenties, zoeken in CV-databases en weten daar dan de best passende kandidaten uit te halen. Vanaf dat punt gaat de opdrachtgever zelf aan de slag. Hij hoeft dus niet te adverteren, geen tientallen, soms meer dan 100 CV's door te nemen, afwijzingen te versturen etc. Dat scheelt al gauw duizenden euro's ten opzichte van het helemaal zelf doen. In de arbeidsbemiddeling werkt men doorgaans met een vast percentage van het bruto jaarsalaris. 7.500 euro voor een kandidaat is een gemiddeld tarief. Ons duurste Label kost 1949 euro. RecCen is een bom onder de huidige markt van werving en selectie. We hebben echt iets nieuws uitgevonden."

Labels

RecCen richt zich primair op het midden- en klein bedrijf. Het bedrijf werkt sinds eind 2009 vanuit Sliedrecht, en heeft inmiddels opdrachtgevers uit een groot deel van het land. Het eerste contact verloopt vaak via de website. Die toont klanten een besparingsoverzicht met een vijftal Labels, waarbij voor een vaste prijs, in een van te voren afgesproken periode, passende kandidaten worden voorgesteld aan de opdrachtgever.





http://www.reccen.nl