BOVAG-RAI debat: Politiek sterk verdeeld over aanpak files

31/05/2010 18:41

Rai Vereniging

De automobilist blijft voorlopig nog in het ongewisse daar waar het de aanpak en bestrijding van de files betreft. Dat is de belangrijkste conclusie die RAI Vereniging en BOVAG trekken na het BOVAG-RAI Verkiezingsdebat vanmiddag in de Pulchri Studio te Den Haag.

Onduidelijk blijft wat er met de kilometerprijs gaat gebeuren. Het merendeel van de partijen laat een vorm van beprijzen terugkomen in haar programma's en een klein aantal partijen, waaronder de SP en VVD, blijft mordicus tegen. Dit terwijl de kiezer, zo liet Kieskompas.nl weten, de noodzaak voor een vorm van beprijzen voor het gebruik van de weg in meerderheid wel ziet zitten.

SP liet bij monde van Paulus Jansen weten een eenvoudiger alternatief voor de kilometerprijs te zien in het verhogen van de brandstofaccijns in samenwerking met de buurlanden. In een reactie daarop laat Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, weten: "Als er in Europa nou iets moeilijk is, dan is het wel afspraken maken over grensoverschrijdende belastingen."

"BOVAG en RAI Vereniging zijn er nog steeds van overtuigd dat we de kilometerprijs hard nodig hebben om de files terug te dringen. Knelpunten aanpakken is hard nodig maar niet voldoende", vult Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, aan.

Zo staan de volledige afbouw van zowel BPM (aanschafbelasting op nieuwe personenauto's) als de MRB (motorrijtuigenbelasting) zwaar op de tocht. Met name de BPM is in Europees perspectief nauwelijks meer houdbaar en leidt tot significant hogere nieuwprijzen voor personenauto's in ons land.

De aandacht voor de elektrische auto is tanende. Waar een aantal maanden geleden de politiek nog volop interesse had voor deze vorm van aandrijving lijkt de focus nu meer naar alternatieve milieuvriendelijke aandrijfvormen te gaan, zoals biobrandstoffen, biogas, aardgas en waterstof. Het lijkt erop dat het besef is doorgedrongen dat elektriciteit als 'brandstof' voor de auto een langere aanloop behoeft dan eerder verwacht en een integraal deel wordt van de brandstoffenmix. "We merken dat de partijen in woord wel de liefde voor de elektrische auto belijden, maar dat het ontbreekt aan visie en daadkracht. Daarom is het Formule E-team, waarin BOVAG en RAI Vereniging enthousiast participeren, een belangrijk instrument om de introductie van de elektrische auto in Nederland in een stroomversnelling te krijgen," aldus beide voormannen.

EINDE BERICHT





http://www.raivereniging.nl