Ingezonden persbericht


Noord-Brabant koploper nieuwe bedrijven
LOCATIEDYNAMIEK GROTE BEDRIJVEN KRABBELT OP

Het aantal grote locatiebeslissingen van bedrijven in Nederland steeg in 2009 naar 37. Dit is duidelijk beter dan het matige 2008, toen er slechts 26 locatiebeslissingen van grote bedrijven waren. De top 3 van grote bedrijven in 2009 bestaat uit Danone (keuze voor Utrecht), Essent (Zwolle) en Warnaco (Roosendaal). Vergroting van efficiency en fusie & overname zijn op dit moment de belangrijkste redenen voor bedrijven voor een investering in een nieuwe stad. Noord-Brabant was in 2009 met 9 bedrijven het meest in trek, de Amsterdamse regio volgt met 6 grote locatiebeslissingen.

Sinds 2000 houdt Stec Groep de Database Bovenregionale Locatiebeslissingen Nederland bij. De database geeft een overzicht van alle strategische locatiebeslissingen van bedrijven in Nederland met ten minste 50 arbeidsplaatsen. Het gaat om buitenlandse ondernemingen die voor de eerste keer voet op Nederlandse bodem zetten, Nederlandse en buitenlandse bedrijven die over grote afstand binnen Nederland verhuizen of vestigingen samenvoegen en 'groeiers' die elders in Nederland een nieuwe vestiging opzetten. De Stec Groep houdt de database bij om voorkeuren van bedrijven systematisch te monitoren en sterke en zwakke punten van regio's te identificeren.

Top 3 2009: Danone, Essent en Warnaco
Danone, Essent en Warnaco zijn verantwoordelijk voor de grootste locatiebeslissingen vorig jaar. In alle gevallen betrof het circa 500 nieuwe arbeidsplaatsen. Voedingsmiddelenproducent Danone voegt verschillende R&D-activiteiten samen in Utrecht. De kledinggigant Warnaco concentreert haar Europese distributieactiviteiten en Europese hoofdkantoor op bedrijventerrein Borchwerf in het West-Brabantse Roosendaal. Essent consolideert verschillende activiteiten in Noord- en Oost-Nederland in Zwolle.

Noord-Brabant domineert markt
Brabant voert in 2009 de lijst van grote locatiebeslissingen aan, net als in 2008. De provincie profiteert van haar ligging, infrastructuur en de beschikbaarheid van bedrijventerreinen. Kantoorgebruikers die kozen voor Brabant zijn onder andere Weight Watchers en Beckers (2 zogenaamde 'Beneluxkantoren' in Breda) en Orbay (Den Bosch). Nieuwe logistieke vestigers waren - naast Warnaco - LG Electronics/Hi Logistics (Oosterhout) en Zooplus (Tilburg). Samen zijn de 9 nieuwe bedrijven goed voor bijna 1.500 nieuwe arbeidsplaatsen in Brabant. In Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel) landden 5 grote ondernemingen, in Noord-Nederland 2.

Noordvleugel beter dan Zuidvleugel
De Noordvleugel van de Randstad (regio's Amsterdam, Utrecht) behaalt in 2009 veel betere resultaten dan de Zuidvleugel (regio's Den Haag, Rotterdam). 10 bedrijven kozen voor de Noordvleugel, waaronder de hoofdkantoren van EMI, Apple, BSH Group en Simmons&Simmons. Slechts 2 bedrijven, Aramco Overseas en Huawei Technologies, maakten een keuze voor de Zuidvleugel (beide Den Haag). Traditioneel trekt de Noordvleugel meer bedrijven dan de Zuidvleugel. De internationale allure van Amsterdam speelt hierbij een rol voor de bedrijven, maar ook de aanwezigheid van Schiphol, toplocaties en sterke marketing.

Veel dynamiek onder buitenlandse bedrijven
Buitenlandse bedrijven zijn verantwoordelijk voor driekwart van de 37 grote locatiebeslissingen in 2009. Grotendeels betreft dit buitenlandse bedrijven die al in Nederland gevestigd zijn. Voorbeelden zijn Danone (nieuwe vestiging in Utrecht), maar ook Huawei Technologies (Den Haag) en UPS (uitbreiding in Roermond). Grote, nieuwe vestigingen van buitenlandse bedrijven in Nederland waren er maar mondjesmaat. Al met al domineerden de consolidaties; door de economische crisis zijn bedrijven extra alert op efficiency en kostenbesparingen.