Ingezonden persbericht
Raadsvoorstel Willem II 31 mei 2010
Eerste termijn SP
En zo sta je dan ineens met je rug tegen de muur en met het mes op de
keel. Als gevolg van wanbestuur bij de BVO Willem II, maar niet alleen
daar overigens, worden alle supporters, spelers en overige medewerkers van
Willem II nu geconfronteerd met een dreigend faillissement van de club die
hen zo aan het hart gaat. En niet alleen zij, ook alle andere inwoners van
Tilburg. En wij als gemeenteraad.
Hoe heeft het kunnen gebeuren? Hoe heeft een kapitaalkrachtige
betaaldvoetbalorganisatie als Willem II met enkele jaren geleden nog een
eigen vermogen van 10 miljoen nu aan de rand van de afgrond staat? Hoe kan
het dat in maart 2009 in het financiële verslag al staat dat er in na het
seizoen 2007-2008 een negatief resultaat van de reguliere omzetten en
bedrijfslasten werd geboekt van bijna 3 miljoen? Is er toen geen belletje
gaan rinkelen hier bij de gemeente? Niet bij de wethouder? En toen er een
begrotingstekort in het seizoen 2008-2009 werd verwacht van ruimt 2,5
miljoen? Hoorde de wethouder dat belletje toen nog niet?
Vorig jaar maart stond er in de financiële verslaglegging een negatieve
eindejaarsverwachting van bijna 4 miljoen. Het dreigende exploitatietekort
zou het weerstandsvermogen van Willem II fiks aantasten, zo stond er. Maar
nog steeds geen belletje. Minder sponsoropbrengsten, minder tv-inkomsten,
een spelersmarkt die instort, en in april een verzoek tot uitstel van
huurbetaling.
In juli vorig jaar wordt de financiële situatie van WII zorgelijk genoemd,
ook door de KNVB. De noodzaak van een ingrijpende reorganisatie wordt
genoemd. In september bevestigt wethouder Hamming de slechte situatie. En
wat gebeurt er? In plaats van in te grijpen, een onafhankelijk onderzoek
te gelasten naar wat er fout is gegaan en hoe het opgelost kan worden,
gaat de wethouder "praten". Zo ongeveer iedereen die iets van doen heeft
met Willem II weet dan allang dat het bestuur niet deugt, dat er verkeerde
keuzes worden gemaakt, zowel sportief als financieel, dat er financiële
gaten in het lopende seizoen worden gevuld met "gehoopte en gedroomde "
inkomsten in het komende seizoen. Iedere huisvrouw of huisman weet dat als
je op zo'n manier je huishouden voert, je kindjes niet te eten hebben. In
plaats van eens bij zichzelf te rade te gaan trekt het bestuur een grote
broek aan en heeft het lef om de gemeente ook nog te vragen om structurele
huurverlaging en een betalingsregeling.
De wethouder is zoals bekend een positivo, handelt zoals altijd volgens
het principe "De wens is de vader van de gedachte" en "Na mij de
zondvloed" en verzint zelfs een trucje om niet toegestane staatssteun toch
te kunnen geven: Hij tovert een Maatschappelijk Convenant uit z'n hoge
hoed om Willem II bijna 4 ton te kunnen geven. Voor werk dat vele andere
Tilburgers iedere dag gratis en voor niks, op vrijwillige basis doen.
Afspraken over verantwoording van geld en activiteiten worden niet
gemaakt. Oh, en dan komt er toch een onafhankelijk deskundige om een
diagnose te maken van de situatie en om een oplossing te bedenken.
In maart van dit jaar blijkt dan inderdaad dat tekort van 4 miljoen. Het
huuruitstel heeft niks geholpen, en Willem II heeft zelfs die 4 ton voor
maatschappelijke inzet nodig om nog wat in kas te hebben. Er is dan toch
eindelijk een commissie van 3 wijze mannen die in april met een rapport
komt. En dan. Gebeurt er nog niks vanuit de gemeente. Ondanks de herhaalde
verzoeken van met name mijn fractiegenoot Bart van de Camp die al sinds de
aankoop van het stadion blijft waarschuwen voor wat er kan gebeuren als er
te weinig toezicht is op de bedrijfsvoering van een voetbalclub. En Bart
is als volksvertegenwoordiger en als supporter altijd blijven aandringen
op dat toezicht. Het is soms niet fijn om gelijk te krijgen.
Intussen gaat het ook allang sportief slecht met de club en iedereen
vreest het ergste. Op het allerlaatste nippertje gebeurt er een wonder:
Willem II wint de laatste Play-off en blijft in de Eredivisie. Iedereen
blij. De volgende dag slaat de stemming ineens om: Saneerder Paul
Bottelier meldt zich bij de gemeenteraad. Willem II heeft Nú 2,5 miljoen
nodig de gemeente kan maar beter over de brug komen, zo dreigt hij, anders
gaat de club failliet. Bottelier speelt "hard ball", denkt de gemeenteraad
te kunnen chanteren met een sprookje waarin Willem II Assepoester is en de
gemeente de boze stiefmoeder. Donderdagmiddag komen er excuses van
Bottelier, donderdagavond herhaalt een WII-ambassadeur doodleuk Botteliers
bullshitverhaal.
De wethouder jammert dat het toch verschrikkelijk is en dat alle inwoners
van Tilburg Willem II moeten gaan steunen want de club is zo belangrijk
voor de stad dat die toch niet mag omvallen. Intussen denkt hij stieken
voor de redder van Willem II te kunnen doorgaan, binnenkort zijn er weer
verkiezingen immers. Maar pas na 2 weken komt hij met de rest van het
college met een voorstel, dat nu hier wordt besproken.
En daar heb ik namens de SP vragen over, voorzitter:
1. Waarom heeft wethouder Hamming van Sportzaken nooit anders gedaan dan
overleggen overleggen overleggen totdat hij een ons woog, maar waarom
heeft hij nooit bij het WII-bestuur met de vuist op tafel geslagen en
gezegd: En nou is het afgelopen? Weet hij wel dat zachte heelmeesters
stinkende wonden maken? Wij hebben inmiddels heel vaak ondervonden dat
deze wethouder zo opereert: Overleggen en ouwehoeren, iedereen naar de
mond praten, pappen en nathouden, de kool en de geit sparen, en
uiteindelijk stroomt er etter uit de wond.
2. Hoe kan het dat Bottelier pas volgens eigen zeggen 2 dagen voor de
gewonnen laatste wedstrijd wist van het levensbedreigende probleem? En
gaat de wethouder ons wijsmaken dat ook hij er toen pas van hoorde? Heeft
die commissie van Wijze Mannen dan nooit aan de bel getrokken? En heeft de
wethouder zich toen niet geprikkeld gevoeld om eens een noodscenario te
gaan bedenken? Waarom is er eigenlijk nooit eerder door hem en/of het
Sportbedrijf bedacht dat de situatie bij Willem II noodscenario's
noodzakelijk maakte? Hoe kan het dat het dagelijks bestuur van de zesde
grote stad van Nederland met een al lang noodlijdende voetbalclub pas in
allerijl een reddingsplan gaat bedenken 2 weken voordat de club failliet
dreigt te gaan? Waar zijn de bestuurders met visie en daadkracht?
3. Realiseert de wethouder zich dat deze gang van zaken en de geforceerd
optimistische toon die hij de laatste weken aanslaat als hij de hele stad
probeert te mobiliseren voor steun aan Willem II bij heel veel Tilburgers
kwaad bloed zet? Veel mensen die hun baan hebben verloren of zorg nodig
hebben die ze niet meer krijgen, mensen die niet meer rond kunnen komen of
mensen die zich voor een habbekrats het schompes werken: Zij balen ervan
dat een commercieel bedrijf wiens bestuur er een puinhoop van heeft
gemaakt de gemeente kan chanteren om miljoenen te schenken, terwijl
dankzij de bezuinigingen van Den Haag én van dit college binnenkort met
name zorg, welzijn en onderwijs in Tilburg het hard te verduren krijgen.
En ja, Willem II is heel erg belangrijk voor Tilburg. En brengt voor
Tilburg in gezonde tijden tenminste ook geld in het laatje. Maar dat had
deze wethouder echt jaren eerder moeten bedenken! Dit voorstel praat over
de maatschappelijke effecten van een faillissement. Beseft de wethouder
wat de maatschappelijke effecten van steun aan Willem II op dit moment
zijn? Zogenaamde Citymarketing gaat in dit voorstel van het college over
de rug van kwetsbare mensen, door de onverwachte aanslag op de
gemeentebegroting die we eigenlijk hard nodig hebben om álle Tilburgers in
crisistijd te ondersteunen. Realiseert de wethouder zich dat het draagvlak
dat hij voor Willem II zegt te willen juist in rap tempo afbrokkelt door
dat jarenlange pappen en nathouden en nu ineens hard roepen?
4. Dringend verzoek aan de wethouder ook om hier nog maar eens het
sprookje van Bottelier te ontzenuwen dat de gemeente rijk is geworden van
Willem II. Bevestig vooral dat Willem II altijd al een marktconforme huur
heeft gehad, dat de OZB-lasten wettelijk automatisch voor Willem II zijn,
dat het toenmalige bestuur van de club willens en wetens heeft ingestemd
met de voorwaarden van verkoop van het stadion aan de gemeente. Onder
voorwaarden waar de SP toen trouwens als enige fractie tegenstemde omdat
het ons meteen duidelijk was dat die voorwaarden niet haalbaar zouden zijn
voor WII.
5. En nu ligt hier dan een dweil van een voorstel, in de haast in elkaar
geknutseld volgens het principe van Creatief met Kurk. Door 3 wethouders
dit keer, omdat het inmiddels zelfs in dit college is doorgedrongen dat je
wethouder Hamming in zijn eentje de oplossing voor dit soort majeure
problemen niet kunt toevertrouwen. Helaas is het dit trio ook niet gelukt
om met iets fatsoenlijks te komen. En nu komen we bij het allergrootste
probleem voor de SP-fractie: Door jarenlang in gebreke blijven van
bestuurders bij Willem II maar dus ook bij de gemeente, zien we ons
gedwongen, met onze rug tegen de muur en het mes op de keel, in te stemmen
met nog maar eens steun aan Willem II. Omdat omvallen van de club
verschrikkelijk is voor supporters en medewerkers maar ook voor zowat alle
andere Tiburgers, of ze nou fan zijn of niet. Want dat omvallen kost de
stad minimaal 10 miljoen. En dat gaat ten koste van zorg, welzijn,
onderwijs en cultuur. Met name kwetsbaardere Tilburgers betalen dat
faillissement. En dus moeten we alles op alles zetten om dat te voorkomen.
Maar niet met dit voorstel, want dat rammelt aan alle kanten.
De SP zal dus alternatieve voorstellen indienen.
1. De SP wil van het college vóór 21 juni een voorstel voor stringent
toezicht.
2. Vóór 21 juni moet WII een sluitende meerjarenbegroting voorleggen, niet
alleen aan het college maar ook aan de raad. En het is wat ons betreft de
Raad die beslist of op 21 juni aan alle voorwaarden is voldaan, niet het
college.
3. Hetzelfde geldt voor een plan voor bestuur en toezicht.
4. In dat toezicht moet van de SP een aantoonbaar onafhankelijke en
eveneens ter zake kundige vertegenwoordiger van de gemeente plaatsnemen.
5. Ook moet het college vóór 21 juni met een overzicht komen van alle
mogelijke scenario's en daaraan gekoppelde maatregelen wanneer WII toch op
de fles gaat. Verkoop, verhuur, sloop, grondexploitatie, gevolgen voor het
Stappegoorgebied, mogelijkheden om op termijn in Tilburg toch weer betaald
voetbal mogelijk te maken.
6. Verder moet het college met een voorstel komen voor structurele
huurverlaging voor de accommodaties van alle Tilburgse
amateursportverenigingen: Gelijke monniken, gelijke kappen.
7. Het college moet met een langetermijnvisie komen op betaald voetbal in
Tilburg voor tenminste 3 tot 5 jaar.
8. Het college moet ook zo snel mogelijk in gesprek met de VNG, de KNVB en
de FBO over allang achterstallige maatregelen om voortaan te voorkomen dat
clubs en gemeentes in dit soort shit terecht komen. De KNVB en de FBO
hebben ook flink wat boter op hun hoofd.
9. Verder moet de datum van 21 juni keihard zijn. Dat betekent dat ik van
wethouder Hamming de toezegging wil dat als WII per die datum niet heeft
kunnen voldoen aan alle voorwaarden van dit voorstel met onze
aanscherpingen erbij, de gemeente haar handen definitief aftrekt van de
club, hoe hard dat ook is. Dat heeft Willem II dan te danken aan een
handvol hobbyende bestuurders die de club als hun speeltje zagen en aan
een wethouder die nooit heeft durven doorpakken. Niet aan de gemeenteraad.
10. En tot slot, voorzitter, wil de SP dat de kosten van de steunoperatie
niet uit de Algemene Reserve komen maar uit het Topsportbudget, om precies
te zijn van het budget van de gouden randjes om het hockeybolwerk, van het
budget voor de nieuwe topaccommodatie voor roeivereniging Vidar en voor de
Wielerzesdaagse. De kadootjes die de sportwethouder vlak voor de
raadsverkiezingen van maart heeft uitgedeeld en die hem de
verkiezingswinst opleverden, zullen toch echt moeten worden teruggegeven.
De tegoedbonnen kunnen dan naar Willem II, dat toch net effe belangrijker
is dan die gouden hockeyrandjes of dat roeihonk. In tijden van crisis stel
je veilig wat noodzakelijk is, niet wat wenselijk is.
Er komt wat ons betreft ook weer wat geld vrij bij Mundial dat het nodig
vond om WII te steunen en daarmee internationale solidariteit een geheel
eigen invulling gaf. Maar die daarmee wel aangaf structureel best met wat
minder subsidie toe te kunnen.
Zonder al deze aangescherpte voorwaarden en alternatieven wordt dit
Willem-II-dossier een tweede Midi, en deze wethouder weet maar al te goed
hoe dat dan uitpakt. Ik voorspel hem dat het een tweede keer mogelijk niet
zo goed zal aflopen voor hem.
Oh ja, nog twee vragen.
1. aan D66, zogenaamde onderwijspartij. Realiseert D66 zich dat de
structurele Maatschappelijke inzet van WII in dit voorstel vanaf dit jaar
betaald gaat worden uit budgetten van bijvoorbeeld Onderwijs en Jeugd? Dat
dat ten koste gaat van bijvoorbeeld onderwijsachterstandengeld? Om maar
eens wat te noemen?
2. En tenslotte: Is het op de een of andere manier mogelijk om al die
bestuurders en toezichthouders die WII als hun hobbyclubje hebben
behandeld en die nu overal mee wegkomen, terwijl supporters, medewerkers
en alle overige Tilburgers met de gebakken peren zitten, Toch
verantwoording te laten afleggen voor hun jarenlange verkeerde keuzes en
beslissingen en hun falende toezicht? Vele van deze mensen hebben niet
alleen bij WII een dikke vinger in de pap gehad maar hebben dat tot nu toe
nog bij diverse andere clubs en organisaties in Tilburg. Wat de SP betreft
wordt het deze mensen voorgoed onmogelijk gemaakt om nog welke rol van
betekenis dan ookte spelen in de stad. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de
Tilburgse hockeyclubs. Dit soort bestuurders verdient volgens de SP
slechts één ding: Met pek en veren de stad uit te worden gejaagd.
31 mei 2010
Veerle Slegers