1,6 miljoen euro subsidie voor brugprojecten economie-onderwijs

31/05/2010 15:01

Vlaamse Overheid

Steun voor ondernemerschap in het onderwijs

De motoren van de Vlaamse economie zijn de huidige en toekomstige ondernemers. Vlaanderen heeft nood aan meer en sterkere ondernemers. Het onderwijs kan daarbij een belangrijke rol vervullen, stelt minister-president Kris Peeters. De Vlaamse overheid wil daarom samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld steunen die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd - van de kleuterschool tot aan de universiteit - te stimuleren. Daarbij ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en het aanleren van attitudes, competenties en vaardigheden ter stimulering van de ondernemingszin.

Doorgezette sensibilisering bij de publieke opinie en in scholen is nodig, zodat meer mensen willen en kunnen ondernemen. Vooral hogere onderwijsinstellingen spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van ondernemerschap. Daarom lanceert Kris Peeters als minister van economie op 31 mei 2010 een nieuwe oproep met als specifieke beleidsaccenten "Open en vernieuwend ondernemen met bijzondere aandacht voor hogescholen en universiteiten" en "Het bijstellen van de negatieve beeldvorming over ondernemers". Er kunnen ook projecten worden ingediend, die betrekking hebben op de andere onderwijsniveaus. Het budget voor deze oproep bedraagt 1.600.000 euro.

Projectvoorstellen kunt u indienen tot en met 6 september 2010 om 12 uur. De indiener kan tot 80% van zijn aanvaarde projectkosten terugbetaald krijgen (met een maximum van 200.000 euro per project).

Doe mee aan de oproep en draag bij tot de realisatie van 'de open ondernemer' van Vlaanderen in actie. De 'open ondernemer is één van de doorbraken die een grote stap voorwaarts betekenen voor Vlaanderen naar de realisatie van de doelstelling van het Pact 2020. Meer informatie hierover op www.vlaandereninactie.be .

Meer informatie over de oproep ondernemerschap vindt u op www.vlaanderen.be/ondernemen (onder de rubriek 'brugprojecten economie-onderwijs').

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel