DAF Trucks

PERSBERICHT

Minister Donner bezoekt DAF Trucks
"DAF schoolvoorbeeld van het nut van Deeltijd-WW"

Eindhoven, maandag 31 mei 2010. Demissionair Minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan DAF Trucks N.V. in Eindhoven. De Minister was vooral geïnteresseerd in de wijze waarop DAF gebruikmaakt van de Deeltijd-WW-regeling, de hiermee verbonden opleiding en training van medewerkers en natuurlijk hoe de onderneming er voor staat nu de regeling ten einde loopt. De minister toonde zich bijzonder tevreden met de waarde die de regeling voor een bedrijf als DAF heeft gehad. Algemene conclusie van het bezoek was dan ook dat DAF een schoolvoorbeeld is van de toepassing van Deeltijd-WW. Harrie Schippers, president-directeur van DAF, onderstreepte met name het belang van behoud van kennis en kunde. DAF heeft bij de start van de regeling 4.200 mensen voor Deeltijd-WW aangemeld. Op dit moment geldt de regeling bij het Eindhovense bedrijf nog voor zo'n 1.000 medewerkers, met name in de productieomgeving.

"Ik ben onder de indruk van het bedrijf en in het bijzonder ook van hoe Deeltijd-WW is gebruikt, ook op het gebied van scholing", aldus minister Donner. "Het is fijn te horen dat het aan de verwachtingen van DAF heeft voldaan en medewerkers terug kunnen stromen in het bedrijf."

Als gevolg van de wereldwijde economische situatie, werd DAF Trucks in de tweede helft van 2008 geconfronteerd met een algehele vraaguitval in de truckmarkt. 2009 werd voor de truckindustrie zelfs één van de moeilijkste jaren uit de geschiedenis. DAF Trucks moest de productie in Eindhoven het afgelopen jaar terugbrengen tot zo'n 16.500 trucks, bijna 70% minder dan in 2008, toen het recordaantal van 52.750 zware DAF trucks werd geproduceerd. In plaats van in twee ploegen, werd nog slechts in één ploeg gewerkt. Bovendien werd in 2009 bijna 100 werkdagen helemaal niet geproduceerd. De flexibele schil van tijdelijke medewerkers en uitzendkrachten (ca. 30%) was in snel tempo nagenoeg geheel afgebouwd en om te voorkomen dat grote aantallen medewerkers met een vast contract moesten worden ontslagen, maakte DAF in de eerste helft van 2009 gebruik van Werktijdverkorting. Toen medio 2009 de WTV-regeling werd opgevolgd door de Deeltijd-WW, bracht deze regeling uitkomst, zowel voor medewerkers in de productie als voor indirecte afdelingen.

"Deeltijd-WW heeft voor DAF exact gedaan waar de regeling voor bedoeld was: het overbruggen van een moeilijke periode met weinig vraag, wetende dat de productie na verloop van tijd toch weer zou moeten worden verhoogd," aldus DAF-president-directeur Harrie Schippers. Inmiddels draait de productie bij DAF weer vijf dagen per week. In de motorenfabriek wordt zelfs weer in twee ploegen gewerkt, mede door de productie van motoren voor DAF's Amerikaanse zusterbedrijven Peterbilt en Kenworth.

"Wij zien de vraag naar trucks heel voorzichtig toenemen, met name in noordwest Europa. Bovendien hebben wij de groei van ons marktaandeel in de Europese Unie ook in 2009 verder kunnen doorzetten. DAF noteerde in het eerste kwartaal van 2010 zelfs een record marktaandeel van 17% en is daarmee in marktpositie de op één na grootste truckproducent in de EU. Als zich geen onverwachte economische ontwikkelingen voordoen en de huidige trend in de markt doorzet, verwachten wij dat er na de vakantieperiode voor iedereen weer voldoende werk is", aldus Schippers, die over het algemeen tevreden is over de Deeltijd-WW regeling. Hij zou graag zien dat de regeling blijft bestaan, als aanvulling op de maatregelen die bedrijven natuurlijk zelf moeten nemen. En bij voorkeur minder complex, zoals het geval is in landen als Duitsland, België, Frankrijk en Italië. In België, Frankrijk en Italië is een vergelijkbare regeling zelfs voor onbeperkte tijd beschikbaar. "Deeltijd-WW is bij DAF een uitstekend instrument gebleken", concludeert Harrie Schippers/ "Wij zouden het daarom toejuichen als een dergelijke regeling ook in Nederland voor onbeperkte duur zou blijven bestaan."