Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 31 mei 2010

Capgemini versterkt positie in de Nederlandse watermarkt door een SAP-overeenkomst af te sluiten met Futuro B.V. ter waarde van ¤ 6 miljoen

Capgemini Nederland heeft een overeenkomst ondertekend met Futuro B.V. ter waarde van ¤ 6 miljoen voor het bouwen, implementerren en beheren van een Customer Care en Billing systeem gebaseerd op SAP IS-U. Futuro B.V. is eigendom van vijf samenwerkende Nederlandse waterleidingbedrijven. De overeenkomst versterkt Capgemini's positie in de Nederlandse water- en energiemarkt. Volgens het contract start Capgemini met de bouw, implementatie en het beheer van de Capgemini Water Template bij drie van de vijf Futuro-bedrijven.

Capgemini's Water Template is gebaseerd op SAP IS-U (SAP Industry Solution Utilities). De overeenkomst omvat implementatie, technisch onderhoud en beheer van het nieuwe Customer Care en Billing (CCB) informatiesysteem voor Futuro B. V., een shared service centre van vijf Nederlandse waterleidingbedrijven. Capgemini start met de bouw en de implementatie van de Water Template voor drinkwaterbedrijf Dunea. De datum van ingebruikname door Dunea staat gepland voor januari 2011. Waterbedrijf Groningen en Waterleiding Maatschappij Drenthe volgen in april 2011.

Peter Stemerdink, Account Executive, Capgemini Nederland B.V. zegt over deze overeenkomst, 'Onze kennis van SAP en brede expertise in de drinkwatermarkt hebben ons geholpen om deze overeenkomst succesvol af te sluiten. Hiermee is onze positie in de Nederlandse drinkwatermarkt aanzienlijk versterkt.'

De overeenkomst omvat ook de inzet van Capgemini's Rightshore(TM) leveringsmodel, waarbij een deel van het werk -circa 40 procent- in Mumbai (India) zal plaatsvinden. Het gaat hierbij onder meer om het configuratiemanagement en de installatie van de SAP Solution Manager. Futuro B.V. kan gebruik maken van de voordelen die een gestandaardiseerd SAP-landschap biedt, waaronder de flexibele architectuur en de mogelijkheid om in de toekomst gemakkelijk nieuwe functionaliteit te kunnen integreren. 'Dit is een flexibel, toekomstvast en eenvoudig te gebruiken facturering- en CRM-systeem', aldus Peter Stemerdink.

Over de betekenis van deze overeenkomst zegt Piet Jonker, CEO van Dunea en directeur a.i. van Futuro B.V.: 'Op het gebied van Customer Care en Billing zijn schaalvoordelen te behalen. Om deze reden hebben de vijf drinkwaterbedrijven hun krachten gebundeld in Futuro. Met Capgemini hebben we een partner gevonden die ons kan helpen onze doelstellingen te behalen om tegen lage kosten een hoge kwaliteit van dienstverlening te bieden aan onze 1,6 miljoen klanten.'

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behaalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore(TM), met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2009 een omzet van 8,4 miljard euro.