FrieslandCampina
31 mei 2010
Voedingsinformatie richten op aanbevolen producten, niet op 'ongezonde'
ingrediënten
Amsterdam, Nederland - De voedingsvoorlichting aan consumenten moet
zich richten de voedingsmiddelen die dagelijks worden aanbevolen en
niet op 'ongezonde' voedingsstoffen. Dat is de conclusie uit een
grootschalig consumentenonderzoek van GFK in Frankrijk en Nederland.
Het onderzoek werd op 21 mei in Amsterdam gepresenteerd op het
symposium Nutrient Density/Nutritional aspects of dairy, van de
zuivelorganisaties in Frankrijk (CNIEL) en Nederland (NZO).
De voornaamste resultaten van dit onderzoek:
* Weinig consumenten zijn op zoek naar voedingsinformatie. Als ze dat
wél doen, zijn de verpakking en internet de meest gebruikte
bronnen;
* Consumenten weten wél welke voedingsstoffen gezond zijn. Maar ze
kijken er niet naar op de verpakking van producten;
* Consumenten weten ook weinig af van het gehalte aan
voedingsstoffen, zelfs als ze zeggen dat ze er aandacht aan
schenken. Dit geldt ook voor hoger opgeleiden;
* Consumenten die weten wat de aanbevolen hoeveelheden zijn van
bepaalde producten, houden zich ook beter aan die aanbevelingen.
Nutrient Rich Food Index
De resultaten van dit onderzoek zijn een ondersteuning voor het systeem
van de Amerikaanse professor Adam Drewnowski (Washington University,
Seattle). Hij presenteerde tijdens het symposium de Nutrient Rich Food
Index. Hiermee worden aanbevolen voedingsmiddelen gerangschikt naar de
hoeveelheid goede voedingstoffen die zij bevatten in relatie tot de
hoeveelheid energie. In de NRF-index van Drewnowski staan negen
voedingsstoffen: eiwitten, vezels, drie vitamines en vier mineralen;
daarnaast drie te vermijden voedingssstoffen: verzadigd vet, toegevoegd
suiker en zout. Een systeem dat is gebaseerd op de hoeveelheid
voedingsstoffen (nutrient density) van producten, heeft als voordeel
dat de nadruk wordt gelegd op de positieve aspecten van de voeding. In
de huidige voedingsvoorlichting overheersen boodschappen over negatieve
aspecten: vet, suiker, zout.