Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER

1 juni 2010

Studenten kunnen fluiten naar hun geld

Vervoersbedrijven negeren uitspraak staatssecretaris

Studenten die hoge (reis)kosten maken door fouten met de studentenchipkaart krijgen hun kosten niet altijd vergoed: vervoersbedrijven blijken in de praktijk deze opdracht van staatssecretaris Van Bijsterveldt te negeren. Dit blijkt uit navraag van reizigersvereniging ROVER bij het OV-Loket. Declaratieverzoeken van studenten kunnen zonder enige verklaring worden afgewezen, ook zijn er geen voorwaarden bekend voor het indienen van declaraties. Daarnaast worden studenten met defecte chipkaarten op kosten gejaagd.

"De invoering van de studentenchipkaart is van het begin af aan al een drama, geen enkele procedure heeft zo veel incompetentie aan het licht gebracht", stelt ROVER. Ook de politiek kon er niet omheen: na de verplichte overschakeling op de studentenchipkaart kwamen vele studenten in de problemen door de chaos bij de invoering. Uiteindelijk besloot staatssecretaris Van Bijsterveldt dat studenten hun gemaakte kosten (treinkaartjes, vele pasfoto's en dure telefoontjes) konden declareren bij vervoersbedrijven via een speciaal formulier.

In de praktijk blijken geen voorwaarden te zijn gebonden aan het indienen van deze declaraties. Vervoersbedrijven kunnen daarom zonder verantwoording de declaraties afwijzen. Ook worden geen kosten vergoed wanneer de fout bij de Dienst Uitvoering Onderwijs ligt. "Het is niet de zaak van de student wie de schuldige is", aldus ROVER, "dit naar elkaar wijzen van de betrokkenen zorgt al tijden voor ellende. Intussen moeten studenten buiten hun schuld honderden euro's aan kosten maken en ze kunnen naar hun geld fluiten".

Ook krijgen studenten geen reiskostenvergoeding bij een defecte chipkaart. Dit probleem is groeiende: honderden studentenchipkaarten laten momenteel het leven waardoor de student weer op hoge kosten wordt gejaagd. Tijdelijke chipkaarten ter vervanging worden soms zo laat pas opgestuurd dat ze na één dag alweer de geldigheid verliezen. ROVER vindt de situatie schandalig en wil toezicht op het naleven van de afspraken met de vervoersbedrijven.