Ingezonden persbericht
Persbericht ROVER
1 juni 2010
Studenten kunnen fluiten naar hun geld
Vervoersbedrijven negeren uitspraak staatssecretaris
Studenten die hoge (reis)kosten maken door fouten met de
studentenchipkaart krijgen hun kosten niet altijd vergoed:
vervoersbedrijven blijken in de praktijk deze opdracht van staatssecretaris
Van Bijsterveldt te negeren. Dit blijkt uit navraag van reizigersvereniging
ROVER bij het OV-Loket. Declaratieverzoeken van studenten kunnen zonder
enige verklaring worden afgewezen, ook zijn er geen voorwaarden bekend voor
het indienen van declaraties. Daarnaast worden studenten met defecte
chipkaarten op kosten gejaagd.
"De invoering van de studentenchipkaart is van het begin af aan al een
drama, geen enkele procedure heeft zo veel incompetentie aan het licht
gebracht", stelt ROVER. Ook de politiek kon er niet omheen: na de
verplichte overschakeling op de studentenchipkaart kwamen vele studenten in
de problemen door de chaos bij de invoering. Uiteindelijk besloot
staatssecretaris Van Bijsterveldt dat studenten hun gemaakte kosten
(treinkaartjes, vele pasfoto's en dure telefoontjes) konden declareren bij
vervoersbedrijven via een speciaal formulier.
In de praktijk blijken geen voorwaarden te zijn gebonden aan het indienen
van deze declaraties. Vervoersbedrijven kunnen daarom zonder verantwoording
de declaraties afwijzen. Ook worden geen kosten vergoed wanneer de fout bij
de Dienst Uitvoering Onderwijs ligt. "Het is niet de zaak van de student
wie de schuldige is", aldus ROVER, "dit naar elkaar wijzen van de
betrokkenen zorgt al tijden voor ellende. Intussen moeten studenten buiten
hun schuld honderden euro's aan kosten maken en ze kunnen naar hun geld
fluiten".
Ook krijgen studenten geen reiskostenvergoeding bij een defecte chipkaart.
Dit probleem is groeiende: honderden studentenchipkaarten laten momenteel
het leven waardoor de student weer op hoge kosten wordt gejaagd. Tijdelijke
chipkaarten ter vervanging worden soms zo laat pas opgestuurd dat ze na
één dag alweer de geldigheid verliezen. ROVER vindt de situatie
schandalig en wil toezicht op het naleven van de afspraken met de
vervoersbedrijven.