Palmolie uit Indonesië in een breder perspectief

02/06/2010 14:29

PR Newswire

SINGAPORE, June 2, 2010 /PRNewswire/ --

Indonesische economie


1. Palmolie is een steeds belangrijker wordende bedrijfstak in Indonesië.

In 2005 bedroeg de export US$ 3,8 miljard, ofwel 6% van de export van

non-olie- en gasproducten van het land. In 2009 was dit bedrag gestegen naar

US$ 10,4 miljard, of 11% van de export van non-olie- en gasproducten van het

land.

In miljard US$ 2005 2006 2007 2008 2009

Export van CPO's en derivaten - Indonesië 3,8 4,8 7,9 12,4 10,4

Export van non-olie en -gas - Indonesië 66,4 79,6 92 107,9 97,5

In % 6% 6% 9% 11% 11%

Verlichting van armoede


2. Palmolie is algemeen erkend als een effectieve industrietak voor het

verlichten van armoede en ter bevordering van efficiënt landgebruik in

ontwikkelingslanden. Het beheer van plantages en het oogsten van het fruit

van palmbomen zijn arbeidsintensieve bezigheden. De bedrijfstak is dan ook

een belangrijk bron van arbeid die direct of indirect werkgelegenheid biedt

aan ongeveer 4,5 miljoen mensen.


3. De bedrijfstak is opgebouwd uit kleine boeren en grote plantages.

Volgens het Indonesische ministerie van Landbouw bezaten kleine boeren in

2008 ongeveer 39% van het totale palmgebied, terwijl particuliere plantages

53% en de overheid 8% in hun bezit hadden. De opbrengst van de kleine boeren

vertegenwoordigt 33% van de totale palmolieproductie in het land.


4. Overeenkomstig het beleid van de Indonesische overheid worden

palmolieproducerende plantagebedrijven, die gezien worden als kernbedrijven,

aangemoedigd nieuwe plantages op te zetten die in het bezit zijn en gerund

worden door lokale kleine landeigenaren. Deze vorm van ondersteuning van

lokale kleine landeigenaren staat algemeen bekend als het 'Plasmaprogramma'.

Volgens het Plasmaprogramma zijn de kernbedrijven verplicht Fresh Fruit

Bunches (FFB's) van het plasma te kopen tegen door de Indonesische overheid

vastgestelde prijzen, waarbij rekening wordt gehouden met de kosten die de

ontwikkelaar gemaakt heeft bij de verwerking en verkoop van de FFB. Sinds

1980 heeft de Indonesische overheid de financiering van het Plasmaprogramma

via de staatsbanken ondersteund. Nu zijn daar - met goedkeuring van de Bank

Indonesia en het Directoraat-generaal voor plantages - ook particuliere

banken bijgekomen.

Bijdrage aan gemeenschappen


5. De Indonesische palmolie-industrie levert een belangrijke bijdrage aan

de lokale gemeenschappen. In het geval van Golden Agri-Resources Ltd.

('GAR'), het moederbedrijf van PT SMART Tbk ('SMART'), één van de grootste

palmoliebedrijven ter wereld, financiert het bedrijf de bouw en het onderhoud

van scholen en andere opleidingsfaciliteiten op de plantages. Dit vormt een

aanvulling op de inspanningen van lokale overheden om de kinderen van

werknemers en de kinderen die in de buurt van onze plantages wonen, een goede

opleiding te geven. Tot op heden heeft SMART meer dan 125 scholen gebouwd en

onder zijn beheer, waar 1000 leerkrachten de opleiding verzorgen van meer dan

20.000 leerlingen. Deze staan in het hart van de plantages waar de

opleidingsmogelijkheden schaars zijn. Voor leerlingen die dat nodig hebben,

is er ook gratis vervoer beschikbaar van en naar school.


6. Het bedrijf probeert ook tegemoet te komen aan de behoeften van de

medewerkers en de mensen die vlak bij de ondernemingen wonen, door een

openbare infrastructuur aan te leggen en te onderhouden, zoals wegen en

bruggen, gezondheidsklinieken en religieuze plekken, zoals moskeeën en

kerken. Er worden voorzieningen gemaakt en knowhow beschikbaar gesteld om

coöperaties te runnen die ervoor zorgen dat de basisbehoeften beschikbaar

zijn tegen betaalbare prijzen. Tevens worden er goede huizen en

sportfaciliteiten gebouwd en worden gemeenschappen financieel ondersteund als

er een feest of religieuze gebeurtenis plaatsvindt. Het bedrijf helpt ook bij

de opzet van micro-economieën door het scheppen van indirecte werkgelegenheid

voor lokale ondernemers vlakbij onze plantages, bijvoorbeeld door de inzet

van locale vervoerders voor het transport van onze producten, en door lokale

aannemers in te schakelen voor de ontwikkeling van nieuwe plantages.

Gebruik van palmolie


7. Palmolie staat bekend als een product met vele toepassingen, zoals in

voedingswaren, gezondheidsproducten, cosmetica en biobrandstof. Het is een

goedkoop ingrediënt voor een groot aantal essentiële artikelen. Palmolie

speelt ook een belangrijk rol in de Indonesische eetcultuur. Het product

wordt in dit land thuis en op straat door de verkopers voornamelijk gebruikt

bij het koken. Ook wordt het toegepast in verharde smeersels en als

ingrediënt in allerlei voorbewerkt voedsel.


8. Palmolie heeft ook verschillende voedingskundige voordelen. Het

product bezit een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Er is

geen hydrogenatie nodig om een vaste staat te bereiken en de vorming van

transvetten - de vetten die gezien worden als schadelijk voor de gezondheid

van de mens - wordt voorkomen. Palmolie bevat ook caroteen (vitamine A) en

vitamine E.

Palmolie versus andere plantaardige oliën


9. Palmolie is de meest milieuvriendelijke plantaardige olie die

beschikbaar is. Er is slechts 0,26 hectare land nodig om één ton palmolie te

produceren. Voor soja-, zonnebloem en raapzaadolie is respectievelijk 2,2, 2

en 1,5 hectare land nodig voor de productie van één ton olie. Vergeleken met

sojaolie (2,5 keer) en raapzaadolie (3 keer) levert palmolie 10 keer meer

energie op dan dat het verbruikt


10. Als een beheerd bos zijn de palmplantages een effectief 'afvalputje'

als het gaat om de absorptie van kooldioxide als een beheerd bos.

Palmplantages zijn plantages met duizenden bladerrijke bomen die meer dan 25

jaar oud kunnen worden en die een positieve bijdrage aan de vermindering van

koolstof in het milieu leveren.

Onze rol en doelstelling


11. SMART blijft zich inzetten voor een duurzame productie van palmolie.

Het bedrijf zet zich met name in voor het behoud van stikstofrijk land, dat

wil zeggen primair bos en veengrond, alsmede voor biodiversiteit op het land

met een hoge conserveringswaarde (HCV). Deze doelstellingen werden op 4

februari 2010 aangekondigd en zijn van toepassing op alle plantages in het

bezit van en beheerd door GAR. Het bedrijf ontwikkelt geen land op primair en

veengrond. SMART ontwikkelt alleen op verarmde land zonder HCV. Bovendien

levert de aanplant van palmoliebomen op verarmd land een positieve bijdrage

aan de vermindering van koolstof in de lucht.


12. SMART houdt zich aan de nationale wet- en regelgeving en de

uitgangspunten en criteria van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO).

Het bedrijf is sinds 2005 lid van de RSPO en wordt momenteel gecontroleerd

door de RSPO. GAR streeft ernaar dat palmolieproducerende units in 2015 zijn

gecertificeerd.


13. SMART is een pionier als het gaat om het 'zero-burning policy': dit

beleid werd in 1992 vastgesteld. De Indonesische overheid heeft vervolgens in

1995 hetzelfde beleid ingesteld.


14. SMART zet zich in voor de bescherming van de bedreigde orang-oetan,

en speelt samen met de voornaamste milieubewegingen, organisaties voor de

bescherming van de orang-oetan en het Indonesische ministerie van Bosbouw een

actieve rol in de nationale orang-oetan-werkgroep. Deze werkgroep houdt zich

bezig met het maken van strategieën en actieplannen voor het behoudt van de

orang-oetan. Tot op heden heeft het bedrijf 1.400 hectare land in centraal

Kalimantan beschikbaar gesteld als leefgebied voor de orang-oetan.


15. Bovendien heeft het bedrijf ook het voortouw genomen bij de

International Conference on Palm Oil and Environment ('ICOPE') dat in

februari 2010 voor de tweede maal door SMART werd georganiseerd. Meer dan 400

wetenschappers en uitvoerders uit 14 landen namen deel aan dit belangrijke

forum voor deskundigen. Ze wisselden hun 'best practices' uit over een

bedrijfstak die altijd in ontwikkeling is. De conferentie was ook nu mede

georganiseerd door het Franse Centre de Coopération Internationale en

Recherche Agronomique pour le Dévelopement ('CIRAD') en het Wereldnatuurfonds

(WWF).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Pelham Bell Pottinger Asia, Carolina Ruhman / Ang Shih-Huei, Telefoon: +65-6333-3449, Mobiel : +65-8133-7504 / +65-9189-1039, E-mail : cruhman@pelhambellpottinger.asia / sang@pelhambellpottinger.asia






-