Actie Grolsch meest gewaardeerd, Bavaria DutchDress meest vernieuwend

02/06/2010 09:00

Trendbox BV

De Bavaria DutchDress en de op afstand bedienbare koel server van Grolsch worden tot nu toe als beste WK inhaakacties beoordeeld. Dit blijkt uit de Oranje Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox i.s.m. ? concepting heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van 500 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats in de laatste week van mei.

Grolsch en Bavaria koplopers

De bierbrouwers, traditiegetrouw sterk met inhakers, scoren ook dit jaar weer goed. Het eigenzinnige premium van Grolsch, een radiografisch bestuurbare niet-Oranje koel server, spreekt bijzonder tot de verbeelding. Met name de passendheid bij het merk, de algehele aantrekkelijkheid van het aanbod en de sympathie die de actie uitstraalt worden gewaardeerd.

Bavaria valt op met een premium dat gericht is op vrouwen. Deze oranje DutchDress wordt door zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten als origineel en vernieuwend ervaren. De deelnamebereidheid bij vrouwen is ook relatief hoog. En dat komt goed uit, want eenderde van de mannen is het eens met de stelling dat "Nederlandse vrouwen zich tijdens een voetbaltoernooi best iets vrouwelijker zouden mogen kleden". Volgens het Nederlandse volk zou ook Arjen Robben de vrouwen op de tribune graag gekleed zien in de DutchDress.

De zeer hoge passendheid van het Grolsch premium bij het biermerk geeft de doorslag voor de eerste plek in de overall ranglijst. Zo bezien heeft Grolsch het beste bierpremium, en Bavaria het beste Oranjepremium. Jupiler (Jup Holland Jup shirt) en Heineken (De Pletterpet) volgen op toch ruime afstand. Het net even anders doen blijkt dus te worden gewaardeerd binnen al het oranje tumult.

Supermarkten: goed vertegenwoordigd, veel van hetzelfde

De supermarkten hebben zich vol overgave gestort op het veroveren van de harten van jonge voetbalfans. Vrouwen zijn hiervoor extra gevoelig, omdat zij veel premiums op aspecten als aantrekkelijkheid en originaliteit meer dan gemiddeld waarderen. Plus spreekt met de WK juichbandjes vooral jongeren aan en komt op de meeste aspecten -waaronder originaliteit, sympathie en deelnamebereidheid- als beste supermarktactie uit de bus. De andere supermarktacties staan bij de gemeten actie-elementen doorgaans in de lagere regionen. Het is allemaal veel, maar van ongeveer hetzelfde. Vraag blijft hoe de WK promotie van Albert Heijn, nu nog onbekend, zal scoren.

André Rouvoet in Honig-shirt?

De meeste acties scoren niet op alle deelaspecten consequent goed. TNT zit in de top 5 van deelnamebereidheid, maar scoort relatief laag op passend en sympathiek. Het Honig WK shirt met naam erop heeft een hoge waardering in termen van aantrekkelijkheid, sympathie en passendheid bij het merk. Zeker vrouwen zien hun 'eigen thuis team' graag in de welbekende shirts, en ook André Rouvoet kan zich er volgens de steekproef prima in hullen. Omdat het een variant is op eerdere acties, zijn de scores op vernieuwendheid, deelnamebereidheid en daarmee het totaal relatief laag. Het valt dus niet mee op diverse aspecten consistent te scoren. Alleen de beste promoties van dit jaar kennen het juiste recept. Een tendens lijkt in ieder geval de ingrediëntenmix ook op vrouwen af te stemmen. De lijst van meest gewaardeerde acties ziet er als volgt uit (totaalscore op basis van gemiddelden op aantrekkelijkheid, vernieuwendheid, sympathie, passendheid bij merk en deelnamebereidheid):


1. Grolsch koel server


2. Bavaria DutchDress


3. Coca Cola World Cup Celebration Event


4. Expert Oranjefeest


5. Jupiler Jup Holland Jup shirt

Het minst gewaardeerd worden:


1. AD Oranje Plop muts


2. C1000 VoetbalGOGO's


3. ING Persoonlijke betaalpas


4. Dirk, Bas, Digros WK handjes


5. Coop Oranje Buddies

Sponsorbelangen: natuurlijk, maar Oranje is ook van de supporters

De gebeurtenissen rondom het oranje jurkje, inclusief de discussies over een mogelijk stadionverbod, vormden de aanleiding tot een kort vervolgonderzoek op de Oranje Barometer. Op de fundamentele vraag, of de KNVB supporters uit het stadion mag weren om de belangen om de sponsors te beschermen, antwoordt 83% nee. 8% vindt dat de KNVB dat recht wel heeft, 9% blijft het antwoord schuldig. Eveneens 83% vindt dat de bond dan te ver gaat in zijn pogingen om de sponsorbelangen te beschermen. Oranje is weliswaar van de KNVB en van haar sponsors, maar zeker ook van de supporters. In dat licht mag het een welkom besluit genoemd worden, dat de voetbalbond heden aankondigde geen stadionverbod voor supporters in oranje jurkjes uit te vaardigen.

Over het onderzoek

In samenwerking met ? concepting brengt Trendbox al ruim tien jaar de markt van merkpromoties en merk activatiecampagnes in kaart. Inmiddels is een database ontstaan van meer dan 1.000 onderzochte campagnes. Doelstelling is om beter inzicht te krijgen in de werking van promoties en activatiecampagnes. Vanaf 2000 nemen WK en EK inhaakacties binnen het onderzoek een bijzondere plaats in. Op voorwaarde dat Oranje zich voor het toernooi plaatst, richt de Oranje Barometer zich elke twee jaar geheel op de beleving van en waardering voor Oranje inhakers.

Het online veldwerk voor de Oranje Barometer 2010 vond plaats in week 21, bij een landelijk representatieve steekproef n=500 personen van 16 jaar en ouder. Uit de database van WK campagnes (zie oranjebarometer.nl) werden hiervoor ruim twintig relevante campagnes geselecteerd. De WK campagne van Albert Heijn ontbreekt in de lijst, omdat deze ten tijde van het veldwerk nog niet van start was gegaan. Het online veldwerk voor het aanvullende onderzoek over het WK en de sponsorbelangen vond plaats in week 21 en 22, bij een landelijk representatieve steekproef n=510 personen van 16 jaar en ouder.

Over Trendbox

Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox B.V.

tel. 020 - 669 44 14

Ruurd Hielkema

(directeur)

(ruurd.hielkema@trendbox.nl)

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.trendbox.nl