Ingezonden persbericht


ING WK-nomie: Oranjegevoeligheid van Nederlands bedrijfsleven

WK positief voor detailhandel, negatief voor bouw


* Detailhandel: extra omzetgroei van 80 miljoen euro mogelijk voor supermarkten


* Horeca: Omzetgroei restaurants beduidend lager in junimaand toernooi-jaren


* Bouw: Bouwvertrouwen stijgt bij grote toernooien, maar productie krimpt


* Reisbranche: 200.000 Nederlanders niet of voor kortere duur op vakantie


* Zakelijke dienstverlening minst Oranjegevoelig


* Een op de vijf ondernemers ziet effect in zijn omzet terug.

Amsterdam, 2 juni 2010 ­ Nederlandse ondernemers kunnen de komeende tijd profiteren van de Oranjekoorts. Het meest Oranjegevoelig zijn de detailhandel en horeca. Zo is voor de supermarkten een extra omzet tot 80 miljoen euro mogelijk, afhankelijk van het weer en de prestaties op het voetbalveld. Ook de bouwsector is Oranjegevoelig. Dit komt niet door extra omzet, maar juist door een lagere productiviteit. Dit blijkt uit de resultaten van het tweede onderzoek in de serie WK-nomie, een uitgebreid onderzoek van ING naar de relatie tussen voetbal en de economie. Van de ondernemers zelf verwacht 15% extra omzet te halen door het WK, terwijl 5% juist een negatieve invloed op de omzet voorziet.

Als hoofdsponsor van Oranje voert ING een serie onderzoeken uit onder de noemer 'WK-nomie'. In dit tweede deel kijkt ING naar het Oranje ondernemen. Stefan van Woelderen, senior econoom ING Economisch Bureau: 'Het WK voetbal heeft duidelijk effect op het Nederlandse bedrijfsleven. Een op de vijf ondernemers ziet het in zijn omzet terug. Het effect verschilt echter sterk per sector. Voor sommige sectoren, zoals de horeca en detailhandel is het bijna noodzaak om in te spelen op Oranje. Andere sectoren zijn veel minder gevoelig voor de invloed van Oranje op de bestedingen, zij voelen het effect juist in de teruglopende productiviteit rondom de wedstrijden. Voor de cafés liggen er grote kansen, net als voor de supermarkten. Tegelijkertijd nemen zij wel aanzienlijke bedrijfsrisico's. Als het Oranje op het veld niet goed vergaat, kan het Oranje-effect zomaar negatief uitpakken.'

Oranjegevoeligheid van het Nederlandse bedrijfsleven

ING heeft in totaal 9 sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven langs de Oranjelat gelegd. Daarbij is gekeken naar de effecten van het WK op de klantvraag en de productiviteit. Uit de analyse blijkt dat de Oranjegevoeligheid binnen een sector voor verschillende bedrijven anders kan uitpakken. Zo kan Oranjesucces de omzetten van cafés omhoog stuwen, terwijl de restaurants tegelijkertijd een dalende klantvraag te verwerken krijgen. Bedrijven waar veel mannen werken, zijn ook gevoeliger voor Oranje winst en verlies dan bedrijven waarin vooral vrouwen werkzaam zijn.

Meest Oranjegevoelig blijkt de detailhandel, gevolgd door de horeca en de bouw. De publieke sector en de zakelijke dienstverlening blijken het minst Oranjegevoelig.

Sectoren gerangschikt op oranjegevoeligheid

Uitgaande van gemiddeld succes van Oranje (kwartfinale)

Klantvraag

Werkvloer


1

Detailhandel

+

=


2

Horeca

+/-

=


3

Bouw

=

-


4

Reisbranche

+/-

=


5

Transport

+

-


6

Groothandel

+

-


7

Industrie

+

-


8

Publieke sector

=

=


9

Zakelijke diensten

=

=

Effecten zijn positief (+), negatief (-) of gemengd (+/-). Geen invloed (=) is een andere mogelijkheid.

Horeca: één miljoen Oranjefans in de kroeg

Binnen de horeca ondervinden niet alle segmenten evenveel invloed van het WK voetbal. Voor de hotels is het vooral 'business as usual', terwijl er voor restaurants en cafés echts iets te winnen of verliezen is. Driekwart van de Nederlanders boven de 18 jaar is van plan om wedstrijden van Oranje te gaan kijken. Dat zijn bijna 10 miljoen volwassen voetbalkijkers. Van alle Nederlanders boven de 18 geeft een op de twaalf (8%) aan in de kroeg te gaan kijken. Het gaat dus om één miljoen 'kroegkijkers'. Cafés die actief inspelen op het WK kunnen extra omzet genereren, terwijl de cafés die niets doen last krijgen van thuisblijvers en de concurrentie. Voor restaurants komt het erop neer de schade te beperken. Per saldo gaan Nederlanders namelijk minder vaak uit eten tijdens het WK. Wel kan de afhaal- en bezorgafdeling van restaurants inspelen op de behoefte aan gemak. Veel voetbalfans (18%) bedienen zich tijdens het WK vaker met het gemak van een kant-en-klaar maaltijd.

()

Detailhandel: inspelen op Oranje

In een moeilijk jaar kan succes van Oranje toch nog iets goedmaken voor de detailhandel. Zo kunnen supermarkten profiteren van een grotere vraag naar kant-en-klaarproducten en alcohol: 15% van de Nederlanders geeft aan tijdens het toernooi meer alcohol te drinken. Supermarkten kunnen het grootste oranje-effect verwachten: hier is een extra omzet van ¤ 30 tot 80 miljoen mogelijk, aals het weer ook nog eens mee zit en de prestaties op het voetbalveld goed zijn. Consumenten laten zich door de Oranjeacties in de winkel beïnvloeden; één op de vijf (19%) geeft aan dat deze invloed hebben op hun supermarktaankopen. Wil dat voor de supermarkten iets opleveren, dan moet Oranje natuurlijk niet te vroeg worden uitgeschakeld.

Bouw: productie daalt tijdens groot toernooi

De bouwsector is één van de meest Oranjegevoelige sectoren in Nederland. Een groot voetbaltoernooi zet de productie onder druk. Met maar liefst 90% mannen in het personeelsbestand is een relatief groot gedeelte van de werknemers afgeleid door voetbal. Bovendien valt het toernooi vooral in juni en dat is juist een drukke maand voor de bouw. 'Voor de bouwvak af' is een begrip waardoor de werkzaamheden in juni circa 15% boven het jaarlijkse gemiddelde liggen.

De Oranjegekte heeft een duidelijke positieve weerslag op het humeur van aannemers. In jaren met een groot eindtoernooi zijn bouwondernemers in de maand juni veel optimistischer (7%) dan wanneer er geen toernooi (1%) is. Voor bedrijfsmatig optimisme bestaat echter weinig reden. In een maand met een EK of WK nemen de werkzaamheden in de bouwsector gemiddeld met 0,6% (jaar-op-jaar) af. In jaren zonder groot voetbaltoernooi groeit de sector in de junimaand juist met gemiddeld 2,3%.

()

Reisbranche: verschuiving in omzetten

Op de vierde plaats staat de reisbranche. Het WK heeft vooral invloed op de sector via de vakantieplanning van Nederlanders. Zo bleek in 2004 dat vanwege het EK-voetbal 7% van de Nederlanders zijn vakantieplannen aanpaste. Van deze groep plande ruim de helft zijn vakantie om het toernooi heen terwijl 20% de vakantie zelfs oversloeg. Dit WK geeft 4% van de voetbalfans aan de vakantieplannen aan te passen aan het voetbal. Een groep van 3% van de fans zegt zelfs thuis te blijven. Met reizen naar Zuid-Afrika kunnen reisbedrijven de Oranjefans bedienen, maar de vraag naar supportersreizen is minder groot dan in 2008.


- Einde bericht -




Ingezonden persbericht