Ingezonden persbericht


GARUDA INDONESIA HERVAT VLUCHTEN NAAR EUROPA
MET DAGELIJKSE VLUCHT JAKARTA-DUBAI-AMSTERDAM

Indonesische luchtvaartmaatschappij wil belangrijke Europese bestemmingen toevoegen aan haar snelgroeiende internationale netwerk

Amsterdam, 2 juni 2010: Met de start van een nieuwe dagelijkse vlucht tussen Jakarta en Amsterdam via Dubai heeft Garuda Indonesia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië, vandaag de eerste stap gezet bij de wederopbouw van haar intercontinentale netwerk. Amsterdam is de eerste van enkele belangrijke Europese bestemmingen die Garuda Indonesia de komende vier jaar aan haar snelgroeiende netwerk wil toevoegen, waaronder Frankfurt, Londen, Parijs en Rome.

Met de terugkeer naar Amsterdam na een afwezigheid van bijna zes jaar zet Garuda Indonesia een belangrijke stap voorwaarts in de wereldwijde expansiestrategie van de luchtvaartmaatschappij en de transformatie tot een van de meest succesvolle en winstgevende luchtvaartmaatschappijen van Azië. De nieuwe dienst tussen Jakarta en Amsterdam biedt passagiers naast betere aansluitingen en meer gemak ook een alternatieve verbinding tussen Azië en Europa. Garuda Indonesia is de eerste Indonesische luchtvaartmaatschappij die de dienstregeling naar Europa hervat nadat vorig jaar juli het vliegverbod van de Europese Unie voor Indonesische luchtvaartmaatschappijen werd opgeheven.

'Europa zal een belangrijke rol spelen in onze vijfjaarsstrategie 'Quantum Leap' die bestaat uit de uitbreiding van ons internationale netwerk en de ontwikkeling van nieuwe concepten voor zakenreizigers en toeristen. Een sterke aanwezigheid in Amsterdam en de rest van Europa speelt een belangrijke rol bij het behalen van deze groeidoelstellingen', aldus Emirsyah Satar, directeur en CEO van Garuda Indonesia.

'Ook zijn we van plan om vóór het einde van dit jaar met een beursgang te starten en onze terugkeer in Europa is cruciaal voor het succes van onze toekomstige beursnotering. We willen ongeveer 300 miljoen Amerikaanse dollar ophalen om onze groeiplannen voor de lange termijn te ondersteunen', voegde Satar eraan toe.

De dagelijkse vlucht vanaf de luchthaven Jakarta Soekarno-Hatta wordt uitgevoerd met een hypermoderne Airbus A330-200 met 222 stoelen, waarvan 36 plaatsen in de Executive Class en 186 in de Economy Class. De Executive Class van het toestel is voorzien van volledig neerklapbare slaapfauteuils met zo'n 1,90 meter beenruimte. Ook beschikt het vliegtuig in alle klassen over individuele touchscreen lcd-schermen en een hypermodern entertainmentsysteem met 'Audio & Video On Demand' (AVOD) via een touchscreen dat de passagiers de keuze biedt uit 25 speelfilms, 250 muzieknummers en 25 videogames.

'We zijn vereerd dat Garuda Indonesia Amsterdam Airport Schiphol als eerste luchthaven heeft gekozen om de dienstregeling naar Europa te hervatten. Wij zijn zeer verheugd met deze dagelijkse dienst tussen Jakarta en Amsterdam. Tevens kunnen passagiers via Schiphol vlot overstappen op tal van bestemmingen binnen Europa. Met de komst van Garuda Indonesia start een nieuw tijdperk voor passagiers die tussen Azië en Europa reizen. Passagiers kunnen nu Jakarta kiezen als alternatieve entree tot Zuidoost-Azië en Australië. Wij zijn ervan overtuigd dat met deze route de relatie tussen Indonesië en Nederland verder versterkt zal worden, zowel zakelijk als toeristisch', aldus Pieter Verboom, CFO van Schiphol Group

Onlangs kreeg Garuda Indonesia een vierde ster toegekend door Skytrax, de internationale autoriteit op het gebied van kwaliteitsonderzoek binnen de luchtvaart, wat de verbetering van het product en de kwaliteit van de dienstverlening onderstreept. Ook werd de luchtvaartmaatschappij tijdens de Skytrax 2010 World Airline Awards vorige maand in Hamburg uitgeroepen tot 'World's Most Improved Airline'. De Skytrax World Airline Awards is de meest veelomvattende en prestigieuze maatstaf voor de servicekwaliteit in de luchtvaartsector en is gebaseerd op onderzoek onder bijna 18 miljoen internationale passagiers.

'We hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een servicecultuur die bekend staat als de 'Garuda Indonesia Experience' en die hartelijke Indonesische gastvrijheid combineert met service en comfort van hoge kwaliteit. Daarnaast introduceren wij een 'Immigration On-Board' service om passagiers die naar Indonesië vliegen in staat te stellen hun reisdocumenten aan boord te laten controleren waardoor zij niet langer bij aankomst voor de douane in de rij hoeven te staan,' vertelde Agus Priyanto, Executive Vice President Commercial van Garuda Indonesia.

Vlucht GA88 vertrekt om 20.40 uur uit Jakarta en landt om 02.00 uur in Dubai. Hetzelfde toestel vertrekt om 03.15 uur weer uit Dubai en komt de volgende dag om 08.00 uur in Amsterdam aan. De terugvlucht GA89 vertrekt dagelijks om 11.00 uur uit Amsterdam en landt om 19.30 uur in Dubai. Deze vlucht vertrekt om 20.30 uur weer uit Dubai en komt de volgende dag om 07.55 uur op de luchthaven Soekarno-Hatta in Jakarta aan.

Over Garuda Indonesia

Garuda Indonesia is de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië. Het is een full-service netwerkluchtvaartmaatschappij die 28 binnenlandse en 18 internationale bestemmingen bedient. De belangrijkste hubs van de luchtvaartmaatschappij in Indonesië zijn Jakarta en Denpasar op Bali. In juli 2009 onthulde de luchtvaartmaatschappij een nieuwe luchtvloot, een nieuw inflight-product, een nieuw serviceconcept en een vernieuwde zakelijke identiteit om de start te markeren van de transformatie tot een van de meest succesvolle en winstgevende luchtvaartmaatschappijen van Azië. Garuda Indonesia ontving in mei 2008 de IATA Operational Safety Audit (IOSA) certificering, hetgeen betekent dat de luchtvaartmaatschappij geheel voldoet aan de internationale 'best practice' normen voor vluchtuitvoering, vliegtuigonderhoud en veiligheidsmanagementsystemen. In december 2009 kreeg de vliegmaatschappij ook een vierde ster toegekend door Skytrax, een internationale autoriteit op het gebied van kwaliteitsonderzoek binnen de luchtvaart, hetgeen de verbetering van het product en de kwaliteit van de dienstverlening bevestigt.