Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - woensdag 2 juni 2010

Efficiëntere controles in horeca mogelijk dankzij Voorwaardenkaart

Om horecaondernemers te helpen met de naleving van regels op het gebied van brandveiligheid, milieu en gezondheid heeft de gemeente Amersfoort een zogenaamde Voorwaardenkaart ontwikkeld. Alle cafés in Amersfoort ontvangen deze week zo'n kaart. Hierop staat in grote lijnen vermeld aan welke eisen de horeca op deze drie gebieden moet voldoen.

Aan de hand van de kaart voeren inspecteurs van de brandweer integrale controles uit. Dit houdt in dat zij niet alleen op brandveiligheid controleren, maar ook voorschriften op het gebied van milieu en gezondheid. Door deze manier van werken wordt voorkomen dat een café door verschillende instanties op verschillende momenten wordt gecontroleerd.

Horecaondernemers hebben met verschillende regels te maken. Bijvoorbeeld op het gebied van de brandveiligheid, geluidshinder, afvalinzameling en de plaatsing van een terras. Op de Voorwaardenkaart staat in grote lijnen aangegeven aan welke regels een café moet voldoen. Zo staat erop aangegeven waar blusmiddelen in het pand zijn, hoeveel bezoekers binnen mogen en tot hoe laat en hoeveel geluid er mag zijn.

Noot voor redacties

Noot voor de redactie,

Gemeente Amersfoort