'Voor of tegen een kandidaat-premier', 'veel of weinig zetels voor een partij', 'het percentage minderjarige maagden in Nederland', 'de voorkeur voor een bepaald product of dienst' of het oordelen over 'het winnen van een gigolo bij een abonnement'.

De uitslag op deze (internet-) enquêtevragen en de reacties in de media en van de gemiddelde Nederlander scheppen 'de illusie van het hebben van eenduidige vragen en cijfers'.

Op dinsdag 2 juni aanstaande organiseren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey- Onderzoek (NPSO) in samenwerking met het Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het seminar 'Surprise of survey', over de effecten van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en opiniepeilingen. Doel van de dag is met elkaar te discussiëren over de mogelijkheid om snelheid en aantrekkelijkheid van nieuws te koppelen aan kennis over en vormen van kwaliteitcriteria voor surveyonderzoek. Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk (Intomart GfK), prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak Billiet (Leuven). Het gehele programma volgt spoedig.

Wilt u deel nemen aan dit seminar? Meer informatie vindt u op www.cbs.nl/seminarsurvey .