Radboud Universiteit Nijmegen


'Laat native speaker Engels geven op basisschool'

Datum bericht: 3 juni 2010
In het kort
Alle kinderen in Nederland krijgen op de basisschool vanaf groep 7 Engelse les. Een eerste onderzoek naar de effecten daarvan laat zien dat ze woorden op een efficiënte manier opslaan in hun geheugen. Voor een mooie uitspraak van het Engels is jong beginnen al helemaal het best - tenminste als het voorbeeld goed is. In haar oratie op 3 juni roept Janet van Hell, hoogleraar Taalontwikkeling en tweede taalverwerving aan de Radboud Universiteit Nijmegen, op om (near) native speakers in te zetten voor de Engelse les. 'Als Nederland het serieus meent met de ambities van innovatie en internationalisering, moet hiervoor geld worden vrijgemaakt. Ik onderschrijf het advies van de Onderwijsraad uit 2008 dat vroeg beginnen echt het beste is.'

Vroeg Engelse les is effectief
Hoewel Engels al sinds 1986 verplicht is op de basisschool is er nog verrassend weinig onderzoek gedaan naar de effecten daarvan, vindt prof. Janet van Hell. 'Er is veel bekend over vloeiend tweetalige volwassenen, en ook wel veel over kinderen die tweetalig opgroeien, maar wat er in het brein gebeurt van kinderen die op school een nieuwe taal leren, is onduidelijk. Terwijl er nog altijd mensen zijn die zich zorgen maken dat dat niet goed is voor kinderen. Ze vragen zich af of deze extra stof niet te belastend is voor hun brein.'

'De eerste resultaten van ons eigen onderzoek naar het leren van Engels op de basisschool laten een heel positief beeld zien. De vraag die we ons stellen is hoe kinderen woorden opslaan - slaan ze 'bike' op bij de Nederlandse woordvorm 'fiets', als in een vertaalwoordenboek, of koppelen ze 'bike' aan alles wat ze weten over het begrip 'fiets'? Het blijkt dat ze dat laatste doen - ze integreren direct betekenis en het nieuwe, Engelse woord.'

Volgens Van Hell laat dat zien dat het kinderbrein prima in staat is om de taallessen op school op een goede manier te verwerken. Bovendien toont het aan dat de realistische, aantrekkelijke methoden die in het basisschoolonderwijs worden gebruikt prima zijn. 'Nederland heeft altijd voorop gelopen met het vreemdetalenonderwijs. Dat heeft ons veel goeds opgeleverd. Laten we nu investeren in jonge kinderen - voor een goede uitspraak moet je echt jong beginnen, liever eerder dan in groep 7. En zet native speakers voor de klas, of op zijn minst near native speakers.' Daarvan zijn er volgens Van Hell best voldoende te vinden in Nederland. Ze adviseert bovendien om Engels op de pabo veel serieuzer aan te pakken. 'Als Nederland het serieus meent met de ambities van innovatie en internationalisering, moet hier geld voor worden vrijgemaakt.'