Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

met de pont over

Nieuwe tarieven veerpont de Woude zijn ingegaan

Onder het toeziend oog van de inwoners van de Woude en de pers hebben hoogheemraad Kees Stam, dorpsraadsvoorzitter René Hoogland, wethouder Bert Meijer en tientallen kinderen het startsein gegeven voor de nieuwe tarieven voor veerpont de Woude. Ze zijn gemiddeld enkele dubbeltjes gestegen, op hele bedragen afgerond en om het overzichtelijker te houden is het aantal kaartsoorten verminderd. Voor de kinderen verandert er niets: zij blijven gratis overvaren.

De tarieven zijn vastgelegd in een veergeldverordening van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. De beheerder en, sinds begin dit jaar, ook de exploitant van de veerpont.

In goed overleg met de dorpsraad, gemeente Castricum en andere betrokkenen zijn de tarieven tot stand gekomen. Op 19 mei jl. heeft het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap hier akkoord op gegeven.

Een tariefsverhoging was noodzakelijk om deze pont in de vaart te houden. Omdat het hoogheemraadschap de onderhoudskosten en exploitatie zo weinig mogelijk op alle inwoners van Noord-Holland wil afwentelen, is ervoor gekozen dat degene die gebruikt ook (een deel) betaalt.

Van roeiveer tot vrijvarende pont
De droogmaking van het grote Schermermeer (1633) en de kleinere Starnmeer (1643) maakte de aanleg van nieuwe uitwateringskanalen naar zee noodzakelijk. Daarom werd dwars door de Woude een vaart gegraven die weer aansloot op de Nauernasche vaart naar het IJ. Hierdoor werd De Woude in twee delen gesplitst. De westelijke helft of Westwouderpolder was door de nieuwe vaart alleen over water bereikbaar. Eerst regelde iedereen die over wilde dat zelf met een eigen boot. Uiteindelijk willen steeds meer mensen over en komt er een roeiveer. Omdat deze geen auto's kon vervoeren wordt de roeiveer vervangen door een zelfbedienende kabelpont. De pont was eigendom van de Westwouderpolder, in 1977 is dit opgegaan in Waterschap Het Lange Rond, de voorganger van het hoogheemraadschap. De zelfbediening gaf geregeld moeilijkheden, in 1964 voer er een schip tegen de kabel aan. De oplossing werd gevonden in de heer Betjes. Hij zou voortaan de pont bedienen. In 1969 werd hij opgevolgd door pontbaas de heer Simon Helder. In 1998 is de kabelpont vervangen door de huidige vrijvarende pont. De familie Helder is nog steeds verbonden met de pont, op dit moment bedienen vader Cor en dochter Sylvia de pont.