"Actieaanbiedingen energieleveranciers vaak ondoorzichtig"

03/06/2010 11:08

Vastelastenbond

Energieleveranciers worden steeds creatiever wanneer het gaat om hun actieaanbiedingen en bijbehorende voorwaarden. Waar vroeger op een vergelijkingssite de tarieven van leveranciers werden weergegeven wordt er nu gestunt met ondoorzichtige actieaanbiedingen. Hierdoor lopen de prijsverschillen op tot meer dan 500 euro. Op het eerste gezicht lijkt dit gunstig voor de consument maar wie nauwkeuriger kijkt ziet dat er soms ondoorzichtige voorwaarden ten grondslag liggen aan deze actieaanbiedingen.

Wanneer een consument nauwkeurig kijkt naar een actieaanbieding vindt hij bijvoorbeeld deze actievoorwaarde: 'Ter wille van de transparantie en de bescherming van de consument wordt er van uitgegaan dat gedurende de actietarief-periode het actietarief (zoals bij aanvang bekend) van toepassing zal zijn en voor de eventueel resterende periode het reguliere variabele tarief - 8 ct/m3 (excl. BTW) korting van de leverancier. Op het moment van berekenen is dit laatste nog niet bekend. Er kan derhalve alleen worden uitgegaan van het nu geldende (wel bekende) variabele tarief.'

Wat betekent dit voor de consument? "Sommige leveranciers creëren actieaanbiedingen met voorwaarden die zo ondoorzichtig zijn dat consumenten hier onmogelijk nog wijs uit worden. Het lijkt op het eerste oog goedkoop maar op de jaarafrekening kan een consument bedrogen uitkomen" geeft Dirk-Jan Wolfert van Vereniging de Vastelastenbond aan. De bond behartigt al ruim 5 jaar de belangen van haar leden in de energiemarkt. "We merken dat steeds meer leveranciers stunten met tarieven en kortingen. Er wordt consumenten iets voorgehouden wat niet overeenkomt met de werkelijkheid."

De toezichthouder (EnergieKamer) geeft in reactie aan bekend te zijn met deze voorwaarden en heeft zes maanden geleden een onderzoek ingesteld naar vergelijkingssites en actieaanbiedingen. De EnergieKamer verwacht in week 23 met de resultaten van het onderzoek te komen. Pauline Gras van de EnergieKamer: "De verantwoordelijkheid voor actievoorwaarden ligt bij leveranciers. Als toezichthouder hebben wij richtsnoeren voor de informatievoorziening bepaald. We willen dat er effectieve marktwerking is. Daarnaast moet de markt voor de consument transparant zijn." Gras geeft aan dat mogelijk ondoorzichtige voorwaarden, zoals vernoemd in dit artikel, binnenkort worden onderzocht op transparantie. Ze geeft tenslotte nog een tip: "Wanneer je als consument de voorwaarden van een actieaanbieding niet snapt, ga dan niet op de aanbieding in."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.vastelastenbond.nl