Senternovem


01-06-2010 |

Voorbereiding campagne 'Zuinig Licht, heldere keuze' in volle gang

De projectgroep Huishoudelijke Verlichting werkt in opdracht van de Taskforce Verlichting aan de nieuwe campagne `Zuinig Licht, heldere keuze'. Doel van de actie is consumenten wegwijs te maken in het nieuwe assortiment van energiezuinige lampen in winkels. Dankzij duidelijke informatie over de verlichtingsproducten kiest iedereen straks gemakkelijk de juiste lamp voor de juiste plek. De campagne start in september; de voorbereiding is nu al in volle gang.

De gloeilamp verdwijnt langzaam uit de winkelschappen door nieuwe wet- en regelgeving. Ook de voorraden thuis raken op. Met als gevolg: de consument moet zich gaan verdiepen in de vraag welk nieuw producttype nu de beste vervanger is van de vertrouwde maar kapotte gloeilamp. De projectgroep wil met de campagne de overstap van consumenten naar energiezuinige verlichting bespoedigen en het draagvlak voor energiezuinige verlichting vergroten.

Onvoldoende lampkennis
Veel consumenten hebben volgens de projectgroep nog onvoldoende kennis en inzicht om een goede keuze te maken uit het snel groeiende aanbod van nieuwe lampproducten. Producenten en retailers ontvangen dagelijks signalen dat de consument begeleiding nodig heeft bij het maken van een goede keuze uit het vernieuwde assortiment. "Zonder praktische aankoopbegeleiding is de kans groot dat de verkeerde beslissing wordt genomen. Met als gevolg teleurstelling na de aankoop", aldus Eric Jan Schipper, voorzitter van de projectgroep en werkzaam bij Intergamma. "We willen voorkomen dat er ontevredenheid ontstaat over energiezuinige verlichting."

Lichtbeeld
De campagne `Zuinig Licht, heldere keuze' geeft voorlichting over lichtbeleving van de lampproducten. Schipper: "We gaan uit van praktische situaties. Bijvoorbeeld: welk type lamp is het meest geschikt om bij te lezen of te werken. In pakkend beeldmateriaal en labels maken we dat duidelijk." De campagne gaat daarmee een stapje verder dan de technische voorlichtingscampagne van vorig jaar. Toch ontbreekt het ook nog aan technische kennis. "Consumenten denken nog vaak in Watt, maar bij de energiezuinige lampen zijn juist eenheden als Lumen (lichtsterkte) en Kelvin (kleurweergave) essentieel. Deze begrippen moeten meer in zwang komen", volgens Schipper. "Dat kost meer tijd dan bijvoorbeeld de overgang naar de euro. Die gebruik je dagelijks. Een lamp vervang je alleen bij aankoop van een nieuw armatuur of als hij kapot gaat."

Natuurlijk moment
De campagne start dan ook niet voor niets in oktober. "Het begin van de wintertijd is een natuurlijk moment waarop mensen weer aan binnenlicht denken. Het is de bedoeling dat alle grote retailers als Gamma, Hema, Karwei, Albert Heijn, Ikea en Kwantum op basis van hetzelfde voorlichtingsmateriaal informatie gaan geven tijdens de tweeweekse campagne. De manier waarop deze campagne door de winkelketens wordt ingekleed is uiteraard vrij. Sommige zullen inruilacties houden, andere geven korting of verzinnen nog iets anders. We hebben nu elke zes weken overleg om de campagne verder vorm te geven. En daarbij ontstaan leuke ideeën."

Draagvlak
Het ministerie van VROM, Agentschap NL, de Nederlandse Licht Associatie, Milieu Centraal, lampenfabrikanten én grote en kleine winkelketens werken in deze campagne nauw samen. Schipper: "Het is bijzonder hoopgevend dat zoveel verschillende partijen een dergelijke grote campagne dragen. Verleden jaar heeft de samenwerking ook zijn vruchten afgeworpen. Retailers hebben bewust geen gloeilampen gehamsterd, zoals in buitenland gebeurde. De overgang naar energie-efficiënte verlichting is onvermijdelijk, dus kan je maar beter voorbereid zijn en de consument goed voorlichten."

Meer informatie
Meer informatie over de campagne `Zuinig licht, heldere keuze' is te vinden op www.beterklimaat.nl.
Wijzigingsdatum |

01-06-2010