Gemeente Hilversum

Veel bedrijvigheid op de Maatschappelijke Beursvloer

publicatiedatum: donderdag 3 juni 2010

Op 1 juni vond in het ROC gebouw de tweede Beursvloer Hilversum plaats. De Beursvloer stond in het teken van maatschappelijk ondernemen. Bedrijven stelden hun kennis, middelen en helpende handen ter beschikking en maatschappelijke organisaties boden hiervoor een tegenprestatie.

Er werden door 80 partijen voorlopig 70 matches gemaakt met een totale maatschappelijke waarde van EUR 100.000,00. Er zijn nog matches in voorbereiding.

Tijdens deze beurs ging het niet om financiële sponsoring, maar om het ruilen van de ene dienst voor de andere de 'matches'. Zo werd door Sherpa hulp gevraagd bij schilderwerkzaamheden. De ABN Amro Hilversum bood zich hiervoor aan en ontvangt hiervoor een schilderij voor in het kantoor en een gezellige borrel, georganiseerd door Sherpa. Vluchtelingenwerk Midden Nederland zocht naar een sportveld/hal voor activiteiten, dit werd door Nike Europe Head Office beschikbaar gesteld. Als tegenprestatie organiseert Vluchtelingenwerk een kooksessie voor medewerkers van Nike en hun kinderen. Het Filmtheater Hilversum krijgt van Cloudchamber een ontwerp van een draagbaar 'object' zodat de vrijwilligers herkenbaar zijn. Als tegenprestatie biedt het Filmtheater een besloten filmvertoning met borrel voor het bedrijf.

De 'hoekmannen' waren leden van de Rotaryclub Hilversum en gemeenteraadsleden. Zij hielden toezicht op het eerlijk verlopen van de matches, zodat de matches met gesloten beurs gerealiseerd werden. De matches werden bekrachtigd door notaris Davina & Partners, waarna de accountant Meester & Kuiper de waarde van de matches berekende.