Gemeente Tilburg

Nummer
2010195BW

Datum

3 juni 2010

Bezoekers stadswinkels waarderen
dienstverlening opnieuw met ruim voldoende

Voor het derde jaar op rij krijgen de balies van de stadswinkels een 7,8 als rapportcijfer
voor de dienstverlening. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat TNS NIPO
jaarlijks uitvoert in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. Tilburgers waarderen de
telefonische en digitale dienstverlening met respectievelijk een 7,7 en 7,6. Hiermee komt
Tilburg voor alle dienstverleningskanalen (balie, telefonie en digitale aanvragen) boven het

landelijke benchmarkgemiddelde uit. Op de lijst van tien grootste gemeenten die hebben

meegedaan aan de benchmark, komt Tilburg uit op een gedeelde tweede plaats.

Deskundig en duidelijk

Klanten zijn in het bijzonder tevreden over de deskundigheid en de duidelijkheid van de

verkregen informatie van de balie- en telefoonmedewerkers. Burgemeester Ivo Opstelten:

"Dat is een goed teken. De medewerkers hebben door trainingen steeds bredere kennis van

het vak ontwikkeld, zodat de bezoekers op een efficiënte, goede manier geholpen kunnen

worden. Het is een goed signaal dat het positief herkend wordt en we op de goede weg

zijn."

Bezoek op afspraak levert hogere waardering op

Verder blijkt uit het onderzoek dat klanten tevreden zijn over de wachttijden in de

stadswinkels, deze krijgt een score van 8,1 (7,8 in 2009). Ook de waardering voor de

openingstijden is toegenomen, van een 7,3 naar een 7,9. Opstelten: "Steeds meer

Tilburgers maken een afspraak voordat ze naar de gemeente komen. Dat helpt enorm om

wachttijden te voorkomen en ik zou het iedereen aanraden. Mensen met een afspraak

worden binnen tien minuten geholpen en zijn sneller aan de beurt dan mensen die het op

de gok proberen." Een afspraak kan worden gemaakt op www.tilburg.nl of via

telefoonnummer (013) 213 13 13.

Digitale winkel

Steeds meer mensen vinden hun weg naar de digitale winkel van de gemeente. Zo is het

aantal klanten dat al eerder via het Digitaal loket op www.tilburg.nl een product had

aangevraagd 55%, ten opzichte van 36% vorig jaar. Door gemeentezaken rechtstreeks achter

de computer te regelen, is een bezoek aan de stadswinkel niet nodig. In 2009 werden

14.000 adreswijzigingen online doorgegeven en 3.500 uittreksels aangevraagd.

Grootschalig landelijk onderzoek

Met de jaarlijkse benchmark meten en vergelijken ruim honderd deelnemende gemeenten
hun prestaties met als doel verbetering van de dienstverlening. Er zijn voor dit onderzoek
in totaal bijna 13.000 bezoekers van de gemeentelijke balies, 10.000 telefonische klanten
van de gemeenten en ruim 6.000 digitale klanten van de gemeentelijke websites
ondervraagd.

Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld
beleid.



Gemeente Tilburg