Ingezonden persbericht


Auto-industrie overleeft de crisis met nieuwe innovaties Nieuwe BMW 5-serie wint AutoWeek Innovatieprijs

Hoofddorp, 3 juni 2010 Nederlands grootste automagazine AutoWeek heeft ddit jaar voor de vierde keer de Innovatieprijzen uitgereikt. De voltallige redactie beoordeelde alle nieuwe innovaties op zeven verschillende gebieden: van design tot milieuprestaties. Daarnaast werden ook de marketing-inspanningen van de importeurs onder de loep genomen.

Overall AutoWeek Innovatieprijs 2010:
BMW 5-serie
Terugkijkend op de afgelopen 12 maanden
in autoland, springen er twee auto's uit: de Giulietta van Alfa Romeo en de BMW 5-serie. Dát zijn auto's die uitblinken op meerdere onderdelen. De zesde editie van de 5-serie verrast op allerlei fronten. Het is BMW gelukt om de 5-serie nóg beter te maken; nominaties op het gebied van comfort en rij-dynamiek waren het gevolg. Hierdoor wint de BMW 5 serie de Autoweek Innovatieprijs.

Tonie Broekhuijsen en Jan Christiaan Koenders (BMW)

Plank met innovaties leeg
In tijden van economische tegenspoed worden bedrijven op z'n minst voorzichtig ten aanzien van investeringen. Sinds het uitbreken van de crisis zijn tal van gebruikelijke doorontwikkelingen van modellen door autofabrikanten alsnog herzien of uitgesteld. Volgens Tonie Broekhuijsen, hoofdredacteur van AutoWeek, is dat nu goed zichtbaar in de auto-industrie. "In de afgelopen twee jaar hebben we als autojournalisten behoorlijk wat innovaties langs zien komen. De 'Blue-', 'Eco-' en 'Green'-varianten van bijna alle merken en typen zijn in hoog tempo in de markt gezet. Dat kon zo snel, omdat deze systemen zogezegd nog op de plank lagen." Maar die plank raakt nu steeds leger, terwijl er meer dan ooit een noodzaak tot innovatie is vanwege de strengere emissie-eisen van de Europese Unie". "De auto-industrie verkeert duidelijk in een tussenfase; nieuwe technieken verkeren nog in een incubatieperiode en echte innovaties worden op dit moment ontwikkeld en getest, maar zijn nog niet rijp voor de markt." De lijst met nieuwe introducties was dit jaar dan ook een stukje korter dan de voorgaande jaren. Broekhuijsen: "Het goede nieuws is dat tal van merken toch blijven inzetten op innovaties. Met die innovaties kunnen consumenten hun voordeel doen."

Acht categorieën prijzen
Tijdens een speciaal evenement voor de Nederlandse auto-industrie, zijn acht prijzen uitgereikt:


1. Overall AutoWeek Innovatieprijs 2010: BMW 5-serie
2. Innovatieprijs Design: Jaguar XJ

3. Innovatieprijs Rijdynamiek: Porsche Panamera
4. Innovatieprijs Value for money: Renault Mégane RS
5. Innovatieprijs Milieu: MultiAir-techniek van Fiat Powertrain Technologies
6. Innovatieprijs Comfort: Aircap van Mercedes-Benz, toegepast op de E-klasse Cabrio
7. Innovatieprijs Gebruiksgemak: FlexDoors van Opel, toegepast op de Meriva
8. Innovatieprijs Marketing: Citroën Nederland voor de campagne voor de DS3

Bijgevoegd: een toelichting van de jury op de winnaars

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers is met bijna 75 publiekstijdschriften, 9 events, 180 websites, 15 mobiele sites en 13 apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2009 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters een omzet van 493,2 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl

Sanoma Uitgevers

Noot voor de redactie (