TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

4 juni 2010

Onderwijs geen doorslaggevend thema
Krappe meerderheid tegen vervanging studiefinanciering door sociaal leenstelsel

Onderwijs is voor Nederlanders een belangrijk thema om het stemgedrag op te bepalen, met name voor de achterban van D66 en PvdA. In een lijstje themas die het stemgedrag bepalen, staat het op een vijfde plaats. Meer materiële themas als zorg, sociale zekerheid en economie, maar ook veiligheid zijn belangrijker voor de Nederlander. Als Nederlanders 5 miljard moeten bezuinigen, doen ze dat toch net iets liever op onderwijs dan op zorg. En mogen ze investeren, dat doen ze dat veel liever in zorg (60%) dan in onderwijs (27%).

Nederlanders: liever bezuinigen op hoger onderwijs dan op het MBO/ VMBO Nederlanders kijken duidelijk anders naar bezuinigingen op het hoger onderwijs dan naar bezuinigingen op het VMBO en MBO. Zo is maar liefst de helft (51%) voorstander van bezuinigingen op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderwijs, terwijl slechts 27% dat met betrekking tot het VMBO en MBO ziet zitten. Nederlanders zien ook liever dat er geïnvesteerd wordt in het VMBO en MBO (62% eens) dan in het hoger onderwijs (49%).

Net iets meer mensen tegen dan voor afschaffing studiefinanciering Bezuinigingen op het hoger onderwijs zijn dus geen taboe. Maar de afschaffing van de studiefinanciering ten faveure van een sociaal leenstelsel heeft vooralsnog geen draagvlak: een meerderheid (60%) onderschrijft de stelling ook al zijn er bezuinigingen nodig, de studiefinanciering mag niet afgeschaft worden en vervangen door een sociaal leenstelsel. Ruim een op de drie (36%) is het daarmee oneens. Dat het nogal wat uitmaakt hoe een stelling wordt geponeerd, blijkt uit het feit dat vooral de achterban van de VVD (58%) en PVV (55%) het óók in meerderheid eens is met de stelling dat het in het licht van de huidige bezuinigingen een goed idee is om de studiefinanciering af te schaffen en een sociaal leenstelsel in te voeren. Blijkbaar wordt de afschaffing van de studiefinanciering voor een deel van de Nederlanders ineens wél acceptabel als het tegen de achtergrond van de huidige bezuinigingen wordt geplaatst.

Ruime meerderheid: behoud gratis schoolboeken voortgezet onderwijs Kinderen die regulier voortgezet onderwijs volgen en jonger zijn dan achttien jaar krijgen sinds het schooljaar 2009/ 2010 via hun eigen school gratis schoolboeken. Als het aan Nederlanders ligt moet de huidige regeling minimaal worden gehandhaafd. Vier op de tien Nederlanders (40%) spreken zich voor behoud uit, terwijl nog eens een kwart (23%) zelfs een ruimere regeling voorstaat ook gratis boeken voor bijvoorbeeld MBO, particulier beroepsonderwijs en volwassenenonderwijs. Een op de drie (33%) is voorstander van afbouw of zelfs helemaal afschaffen van de huidige regeling.

Onderwijs moet vooral flexibeler, beter en met meer respect voor gezag Dat de problematiek rondom onderwijs veelomvattend is, wordt gereflecteerd in de diverse meningen van Nederlanders over welke problemen als eerste aangepakt zouden moeten worden. Bureaucratie (31%) en gezag van en respect voor leraren en docenten (31%) scoren het hoogst, maar ook kennis en vaardigheden van leraren (27%), aandacht voor kennis en vaardigheden van leerlingen en studenten (26%) en aandacht voor individuele leerlingen (22%) worden vaak genoemd. Voorts is het opvallend dat lerarensalarissen (9%) en gelijkheid in het onderwijs (15%) een relatief ondergeschikte rol spelen. Als het aan Nederlanders ligt moet het onderwijs dus vooral flexibeler, beter (zowel van de kant van docenten als leerlingen) en met meer respect voor gezag.

C0521 | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van De Volkskrant. Het veldwerk vond plaats van 21 mei t/m 24 mei 2010. Daarbij werden 682 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Er is herwogen op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte, regio en politiek stemgedrag (TK 2006).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/De Volkskrant vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24) of Tim de Beer (tel: 020 522 53 99).